GLS test sinds februari de mini–eVan van het merk Musoshiin het centrum van Brussel. Over heel Europa test de pakketverzendingsspecialist de inzetbaarheid van elektrische voertuigen om haar milieu–impact en emissies te verlagen. Het model Bonzai–cargo van het merk Musoshi heeft een autonomie tot 155 km en een laadcapaciteit van 400kg of 1,5 m3. Ondanks een relatief groot laadvolume heeft de Bonzai–driewieler een verrassend grote wendbaarheid en kan de wagen vlot haaks worden geparkeerd, ideaal voor het centrum van Brussel met zijn vele verkeersarme zones en weinig parkeerplaatsen. Dankzij de vrij hoge autonomie kan de Bonzai probleemloos een volledige dag doorgaan.
De mini–eVan begint zijn bestelronde in het nabijgelegen GLS–hoofkantoor in Drogenbos waar het er ’s nachts wordt opgeladen. De pakketten worden ’s morgens met een shuttle vanuit het 30 km verder te Nijvel gelegen vestiging in Drogenbos aangeleverd.
Strenge eisen
„Onze eisen voor bestelwagens liggen zeer hoog en tot dusver waren er op de markt nog niet veel elektrische voertuigen beschikbaar die hieraan voldeden“, aldus Luc De Schrijver, Managing Director GLS Belux. „Geleidelijk aan zien we evenwel voertuigen opduiken die voor ons interessant zijn om over de hele GLS–groep te worden getest op hun praktisch inzetbaarheid.“ Tot dusver vormden de beperkte autonomie of oplaadcapaciteit van dergelijke voertuigen vaak een struikelblok. In tegenstelling tot zuiver consumentgerichte koerierdiensten levert GLS op elke bestelronde zowel aan ondernemingen en handelszaken die vaak meerdere en grotere pakketten ontvangen, als aan privépersonen die meestal individuele pakketten in ontvangst nemen.Bovendien moet het elektrisch voertuig aan strenge veiligheidseisen voldoen: het moet uitgerust zijn met veiligheidssystemen voor zowel bestuurder als lading. De Bonzai–cargo is voorzien van een sterk chassis, veiligheidsriemen, zijdelingse deurbeveiligingen en goede remsystemen. De Bonzai biedt een vlotte toegang tot de lading die veilig in een afsluitbare laadruimte zit opgeslagen.
Welk elektrisch voertuig we op welke bestelronde inzetten hangt van de kenmerken van de leveringszone af: de afstand tot het GLS–depot, het wegennet in de betreffende zone, beperkende verkeersmaatregelen in de zone, het volume van de pakketten, de lengte van de bestelronde en de mogelijkheid om tijdens de bestelronde pakketten in een microdepot of een ParcelShop op te halen.
GLS test elektrische voertuigen over heel Europa
In het kader van ons duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de hele GLS–groep naar de elektrificatie van haar voertuigenpark. Daarvoor worden voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS–vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen. Momenteel gebruikt GLS een hele waaier van modellen van e–bikes, e–scooters en e–vans en tevens de eerste elektrische vrachtwagens, voertuigen op gas en LZV–vrachtwagencombinaties. Voor elktype van bestelronde willen we de meest efficiënte en duurzame oplossing vinden.
„Onze verantwoordelijkheid voor het milieu is voor ons een absolute prioriteit“, vat Luc De Schrijver samen. „Uiteraard moeten de elektrische voertuigen ook vlot in de praktijk kunnen worden ingezet, productief zijn en vanzelfsprekend aan onze kwaliteitsnormen voldoen.“ De test met de mini–eVan van Musoshi loopt over enkele maanden. Daarna starten we een test met een groter model uit het gamma. Liggen de resultaten in de lijn van de verwachtingen, dan zal GLS Belgium de voertuigen ook op regelmatige basis in haar voertuigenpark gaan inzetten.