De eerste container die via het VeLP+ platform van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) van deur tot deur via GPS werd gevolgd, is ter bestemming aangekomen in Meerhout. Volgens Rudi Bonneux, Programme Manager Supply Chain Organisation van het VIL, zorgt het bilaterale akkoord tussen de Zuid-Afrikaanse en de Belgische douaneadministraties ervoor dat er nu daadwerkelijk een secure trade lane bestaat tussen ons land en Zuid-Afrika. Eén dezer dagen wordt een tweede container, bestemd voor Scania in Opglabbeek, opgevolgd tussen het Braziliaanse Santos en Antwerpen.
De opvolging gebeurde door de bevestiging van een elektronisch toestel. De test werd opgezet samen met Toyota Motor Europe en de douane om de werking van het VeLP+ platform, het Vlaamse e-Logistics platform, in real time uit te testen. Het systeem volgt op waar de container zich bevindt en zijn status. In het VeLP+ platform wordt deze informatie gekoppeld aan de inhoud van de containers en zichtbaar gemaakt voor de verschillende partijen in de keten, met de douane als belangrijkste partner. Vlaamse havens krijgen hierdoor een competitief voordeel aangezien containers met groen licht niet langer gecontroleerd worden, wat dus tijdswinst oplevert. Vlaanderen moet zich hierdoor kunnen profileren als topregio voor het realiseren van Secured Trade Lanes door het gebruik van innovatieve technologie op het vlak van tracking en tracing.
Bron: VIL