De Belgische vastgoedmarkt zal dit jaar stabiliseren: na een forse terugval van 1.2 miljoen m2 in 2022 naar (ingeschat) 920.000m2 in 2023, komt de opname dit jaar uit op 940.000 m2 zo verwachten leidende internationale logistiek vastgoedontwikkelaars, beleggers en experts. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag.
Dat zijn de conclusies voor Belgiƫ uit een Europees onderzoek van het logistieke en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International onder de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.
Marktvraag
āDe stabilisatie van de vraag is na de forse terugval in 2023 een opsteker. Door de lage leegstand en gestegen financieringskosten stijgen de huren lichtā, zo becommentarieert Kees Verweij, partner bij Buck Consultants International.
āUit onze internationale vergelijking blijkt dat de beschikbaarheid van logistieke ruimte in BelgiĆ« verhoudingsgewijs gunstig is. Alhoewel op de logistieke as Antwerpen-Brussel nauwelijks nog greenfield-ontwikkelingen kunnen worden gerealiseerd is elders bijvoorbeeld in Oost-Vlaanderen en Limburg, het aanbod ruimerā.
Personeel
Kosten en beschikbaarheid van personeel zijn een belangrijke locatiefactor voor fabrikanten en logistieke dienstverleners, die hun Europese warehouse-activiteiten willen uitbreiden. RenĆ© Buck, directeur Buck Consultants International: āAlhoewel ook in BelgiĆ« warehousemedewerkers lastig te vinden zijn is dat in de buurlanden in nog sterkere mate het geval. Aan de personeelskostenkant en flexibiliteit op de arbeidsmarkt scoort BelgiĆ« echter ongunstig. Het kostennadeel ten opzichte van Nederland en Duitsland is nog beperkt, maar in vergelijking met landen in Centraal- en Oost-Europa groot. Dat leidt ertoe dat internationale bedrijven die risicoās op verstoringen van hun supply chain willen verminderen door een deel van hun productie- en assemblage-activiteiten uit China terug te halen naar Europa, vooral kiezen voor TsjechiĆ«, Hongarije, Polen en RoemeniĆ«. De lagere personeels- en vastgoedkosten wegen dan ruim op tegen de hogere transportkosten om de West-Europese markten te beleverenā.