Hoewel al jaren wordt geroepen dat flexibiliteit noodzakelijk is om in te spelen op veranderingen, was 2021 hét jaar waarin dit meer dan eens werkelijkheid werd. We begonnen het jaar met een lockdown inclusief avondklok om vervolgens richting de zomer bijna alle coronamaatregelen de deur uit te kunnen doen. Tegen het einde van het jaar was het gedaan met de pret door opnieuw strenge maatregelen. Retailers werden het hele jaar door gedwongen om creatief te zijn, pick-up points in te richten, (meer) online te verkopen en snel te schakelen als de maatregelen veranderen. In deze blog leg ik uit hoe retailers hun flexibiliteit verhogen met carrier connectivity, zodat ze snel kunnen schakelen bij veranderingen.
Flexibel met technologie
Technologie is je beste vriend als het gaat om flexibiliteit. Aangezien alles automatisch gaat, voer je vaak met één druk op de knop een aanpassing door. Daarnaast houd je tijd over die je kunt gebruiken voor het nemen van strategische beslissingen of het bedenken van creatieve en innovatieve ideeën. Carrier connectivity is zo’n technologisch hoogstandje dat veel brengt voor retailers. Hoe zit dat precies?
Complex logistiek proces
Als retailer moet je zorgen dat het magazijn gevuld is en dat producten voorradig zijn in de winkels. Hiervoor kun je kiezen uit verschillende transportmogelijkheden en transporteurs. Deze hanteren allemaal verschillende tarieven, systemen en regels. Dit maakt het logistieke proces extra ingewikkeld en vergroot de kans dat er iets misgaat. Zelf contact houden met vervoerders is een tijdrovend en complex proces. Met digitale carrier connectivity sta je altijd in verbinding met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Je hoeft niet langer in te loggen in het systeem van een vervoerder of ervoor te zorgen dat documenten volgens de eisen van de logistiek dienstverlener worden aangeleverd. Met carrier connectivity realiseer je een operationele optimalisatie doordat alle informatie en communicatie automatisch in het gewenste formaat aankomt bij de vervoerder, zonder dat jij hier omkijken naar hebt.
Automatisch verbonden netwerk
Carrier connectivity zorgt ervoor dat een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar is verbonden. Doordat ze allemaal zijn aangesloten op hetzelfde systeem, weet je altijd zeker dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn. Het resultaat? Er komt een eind aan inefficiëntie en handmatige processen. Hierdoor zijn de onderdelen van de supply chain beter op elkaar afgestemd. Ook vermindert het aantal wachttijden en kun je beter inschatten wanneer een levering wordt bezorgd.
Flexibel logistiek proces
Leveranciers zijn er in alle vormen en maten. De één focust zich bijvoorbeeld op bulktransport, terwijl een ander is gespecialiseerd in pallettransport en weer een ander precies weet hoe hij kleine pakketten moet vervoeren. Het grote voordeel van carrier connectivity is dat je gemakkelijk en snel van transporteur switcht. Je selecteert eenvoudig de transporteur die op dat moment het beste in jouw behoeften kan voorzien en zo bespaar je kosten.
Nu de lente voor de deur staat, wil je bijvoorbeeld dat de nieuwe collectie tijdig in de etalage hangt. En afwisselend strenge en minder strenge maatregelen rondom de pandemie vragen flexibiliteit van de supply chain de daarbij horende transporten. Dankzij digitale carrier connectivity communiceer je eenvoudig met transporteurs en ben je niet onnodig veel tijd kwijt om zelf het contact met vervoerders te onderhouden. In plaats daarvan kun je de klant bijvoorbeeld op de hoogte hangen van de voortgang van een levering, want ook over die informatie beschik je nu.
Onverwachte veranderingen
We weten niet wat 2022 ons gaat brengen. Deze onzekerheid benadrukt het belang van flexibiliteit voor retailers. Met een hoge mate van flexibiliteit ben je in staat om er in iedere situatie het beste van te maken.
Eric Geerts, Director Product Management TMS, carrier connectivity and ports bij Descartes