Scania presenteert een nieuwe dienst, Fleet Consultancy by Scania genaamd. Basis van deze nieuwe dienst is een intensieve Driver Follow Up die de vorm heeft van een game.
De chauffeur krijgt maandelijks een rapport en een telefoontje van zijn Driver Coach. Voor iedere parameter die bijdraagt aan een zuinig en anticiperend rijgedrag is een uitdaging beschikbaar met verschillende levels. Het spel is webbased en ook beschikbaar op smartphones. Het spel geeft vóór en na de gereden rit informatie over de behaalde resultaten en de mogelijke verbeterpunten.
Fleet Consultancy by Scania is beschikbaar voor ieder merk voertuig. De Europese Fleetklanten zijn bedrijven met minimaal twee merken in het wagenpark. Er ontstaat steeds meer vraag naar een dienst om te besparen op brandstof en CO2-uitstoot. Om een daadwerkelijke oplossing te bieden voor de vraag van deze wagenparkbeheerders is een multi-branded serviceproduct noodzakelijk. De door Scania geleverde Fleet Consultant gaat alle bedrijfsprocessen door die direct en indirect van invloed zijn op de chauffeur. De mogelijke knelpunten worden gesignaleerd en aangepakt. De transporteur toont betrokkenheid door daadwerkelijk aanpassingen te maken. Voornamelijk de planning kan van een grote positieve invloed zijn door anders te communiceren met de chauffeurs en van zuinig rijden op een interactieve manier een uitdaging te maken.
Om een blijvende gedragsverandering te realiseren dient het nieuwe gedrag minimaal 12 maanden vertoond te worden. Driver Training is de eerste stap, Follow Up zorgt ervoor dat de nieuwe vaardigheden onder de aandacht van de chauffeur en de planning blijven. Het spel is de derde stap die zorgt voor uitdaging en dat de chauffeur wordt gesterkt in zijn beroepstrots. In plaats van te focussen op brandstofbesparing wordt gemeten op chauffeursvaardigheden zoals bijvoorbeeld het percentage uitrollen op een bepaald traject.
Op die manier wordt de chauffeur op een respectvolle manier bewust gemaakt van zijn rijgedrag. Het rapport laat zien hoeveel invloed de chauffeur heeft. Bij de ontwikkeling van deze rapporten staat de chauffeur centraal. De informatie wordt op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier voor de chauffeur weergegeven. Bij het Nederlandse Post Kogeko zijn de tien best presterende chauffeurs van de vierhonderdvijftig werkzame chauffeurs wetenschappelijk onderzocht.
Scania en Post Kogeko zijn twee jaar geleden samen begonnen aan een partnership om brandstof te besparen over de gehele fleet van Post Kogeko. Dit betekent dat Scania een Fleet Consultant bij Post Kogeko heeft gestationeerd die samen met de wagenparkbeheerder aan dit project werkt. De invloed van de chauffeur op het brandstofverbruik is bekend.
Bron: Scania