Foodcareplus, LDH Trans en Stukwerkers lanceren het nieuwe Flanders Reefer Platform in de haven van Gent. Samen willen ze inzetten op het vervoer van koelcontainers (reefercontainers), die gebruikt worden voor het vervoer van diepgevroren of gekoelde voedingswaren, met binnenschepen tussen Gent en de zeehavens Antwerpen en Rotterdam. De Gentse haven wil hiermee zijn positie als overslagcentrum tussen zeevaart en binnenvaart versterken. Het Flanders Reefer Platform zal operationeel van start gaan begin juli 2015.
Op de Belgische wegen rijden er maar liefst 752.000 diepvries- en koelwagens rond. Foodcareplus, LDH Trans en Stukwerkers willen in de Gentse haven een deel van dit vervoer naar de binnenvaart verleggen. Foodcareplus treedt hierbij op als de expediteur en zal het boekingsplatform beheren. LDH Trans heeft reeds vanuit de Gentse haven vrachtwagens met reefercontainers rijden. En Stukwerkers zorgt voor de op- en overslag van de containers in de haven.
Gekoeld goederenvervoer over binnenwateren
Het Flanders Reefer Platform richt zich op de voedingsindustrie die diepgevroren en gekoelde containerladingen met onder meer groenten, aardappelen en vlees heeft van en naar de havens van Antwerpen en Rotterdam en in de regio’s Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Er wordt gestreefd naar het vervoer van 3.000 tot 5.000 reefercontainers op een jaar via de binnenvaart. Dit betekent dus evenveel vrachtwagens minder op de weg.
Het vervoer van reefercontainers (koelcontainers) met binnenvaartschepen heeft zo zijn voordelen: een hoge graad van betrouwbaarheid, een regelmatige service, prijs en duurzaamheid. Er kan 5 dagen in de week 24 uur op 24 worden geladen en gelost. Containervervoer via de binnenvaart is een alternatief voor de congestie op de weg. Ook worden schadevergoedingen voor het overschrijden van de laad- en lostijden of voor het langer gebruiken van uitrusting zoals containers vermeden (zogenaamde ‘demurrage’ en ‘detention’). Dit alles kan leiden tot een hele kostenbesparing en de initiatiefnemers staan borg voor een 100% vervoersgarantie. Bovendien stelt het Flanders Reefer Platform elk jaar een certificaat op waaruit blijkt hoeveel tonkilometer er door exporteurs en importeurs werd verlegd naar de binnenvaart.
Containeroverslag op het kruispunt van de Europese binnenwateren
Op termijn wil de haven van Gent uitgroeien tot de draaischijf voor containervolumes komende van de ‘deepsea containerhavens’ Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. Het vervoer van reefercontainers past in dit verhaal. De Gentse haven staat immers bekend als een centrum waar goederenoverslag plaatsvindt tussen zeevaart en binnenvaart. Zowat 50% van het goederenvervoer tussen de haven en het achterland gebeurt met binnenvaartschepen.
Als zeehaven heeft Gent immers een sterke verbinding met het achterland. Een uitgebreid netwerk van binnenwateren, waarvan ook de Ringvaart rond Gent deel uitmaakt, verbindt Gent via rivieren en kanalen met Nederland, Duitsland en Noord-Frankrijk. Binnen enkele jaren kunnen grotere binnenvaartschepen zelfs tot in Parijs varen via het nieuwe “Kanaal Seine-Schelde”. Gent is ook verbonden met het Europese binnenvaartnet van de Rijn-Main-Donau.
Over foodcareplus
Foodcareplus is een logistieke dienstverlener die praktische en op maat gemaakte oplossingen biedt aan de voedingsindustrie. Het hoofdkantoor in Antwerpen verzorgt goederenvervoer en logistiek van voedings- en landbouwproducten over de hele wereld. Het heeft wereldwijd 35 medewerkers en een omzet van 22 miljoen euro.
Over LDH Trans
LDH Trans staat in de Gentse haven met een uitgebreide vloot in voor het vervoer van diverse types containertransport. De transporten worden vooral uitgevoerd in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het bedrijf telt 33 werknemers en boekt jaarlijks een omzet van 5 miljoen euro.
Over Stukwerkers
Stukwerkers Havenbedrijf nv is al actief in de haven van Gent sinds 1338 en wordt beschouwd als een van de oudste stuwadoorsbedrijven in Europa. Stukwerkers bedient zijn klanten vanop vijf verschillende locaties in de Gentse haven en biedt zo een aanzienlijk voordeel op het vlak van transport en distributielogistiek. De belangrijkste activiteiten van Stukwerkers zijn goederenbehandeling en -opslag. Het biedt daarvoor gespecialiseerde terminals en behandelingsmateriaal aan en is zo uitgerust voor de distributie van staal, woudproducten, meststoffen, drogebulkproducten, automotive, stukgoed en containers. Stukwerkers heeft tevens een diepvriesloods. Het bedrijf biedt ook een regelmatige binnenvaartdienst aan tussen Gent en de omliggende havens met koelaansluitingsmogelijkheden die de kwaliteit van de goederen te allen tijde garanderen.
In totaal beschikt Stukwerkers over meer dan 500.000 vierkante meter open kaai en 100.000 vierkante meter opslagruimte. Complementair met de hoofdactiviteiten van de goederenbehandeling en -opslag, biedt Stukwerkers ook alle expeditie-, logistiek- en douanediensten aan. Stukwerkers stelt 50 mensen tewerk en boekt een jaaromzet van 20 miljoen euro.
Persmededeling: Haven Gent