De Europese Commissie heeft vandaag (donderdag) een pakket maatregelen voorgesteld waarbij lidstaten een minimum aantal tankstations voor alternatieve brandstof moeten voorzien tegen 2020. Doel is om de vicieuze cirkel te doorbreken waarbij mensen en bedrijven weerhouden worden om voertuigen op alternatieve brandstof te kopen, omdat de infrastructuur ervoor niet bestaat. Daarnaast is er geen investering in de infrastructuur omdat er te weinig van dergelijke voertuigen zijn.
In het voorstel zouden lidstaten mandatorische doelstellingen krijgen voor elektrische laadstations en tankstations voor waterstof, LNG en CNG. Zo wordt er bijvoorbeeld gesteld dat CNG beschikbaar moet zijn elke 150 km en LNG elke 400 km en dat tegen 2020. Tegen 2025 zou LNG ook beschikbaar moeten zijn voor schepen in alle 144 maritieme en binnenlandse havens in de EU.
In het voorstel staan ook harmonisatie standaards. Frankrijk gebruikt nu een eigen type aansluiting voor elektrische voertuigen, maar dat zou één type moeten worden in gans Europa. Een gelijke standaard zou ook voor de waterstofstations moeten komen en dit tegen 2015.
In plannen die al bestonden werd biobrandstof vaak naar voor geschoven als een centrale speler in deze alternatieve brandstoffen. Maar in oktober vorig jaar beperkte de Europese Commissie het gebruik van eerste generatie biobrandstoffen tot 5%, wat betekent dat de lidstaten meer naar andere alternatieven moeten werken. Reden hiervoor is dat ook biobrandstoffen veel vragen van het milieu en heel wat landbouwgrond in beslag nemen.
Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Nederland leiden in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Duitsland wil tegen 2020 2,5 miljoen elektrische voertuigen in bedrijf hebben. Op wereldvlak staan de Verenigde Staten nu op kop. Daar rijden nu dubbel zoveel elektrische wagens als in Europa.