De Europese Commissie heeft een steunpakket van €1,9 miljard goedgekeurd om de Duitse spoorvrachtoperator DB Cargo te helpen met financiële stabiliteit. Dit besluit volgt op een eerder onderzoek waarin werd vastgesteld dat eerdere staatssteun van de Duitse overheid, ondanks de aanhoudende verliezen van het bedrijf, in strijd was met de Europese regels voor staatssteun.
Herstructurering als voorwaarde
Het nieuwe steunpakket is gekoppeld aan een uitgebreid herstructureringsplan dat DB Cargo in staat moet stellen tegen 2026 financieel gezond te worden. Het plan omvat een reorganisatie waarbij het bedrijf wordt opgedeeld in zes gespecialiseerde divisies:
- Staal
- Automotive
- Vloeistoffen & Bulkgoederen
- Full Load Solutions
- Gecombineerd Transport
- Europa’s grootste enkelwagen-netwerk
De divisie Gecombineerd Transport, verantwoordelijk voor zowel maritieme als continentale operaties, blijft onder DB Cargo vallen na druk vanuit de EVG-vakbond.
Banenverlies en toekomstperspectief
Hoewel de herstructurering de winstgevendheid tegen 2027 moet herstellen, zal dit gepaard gaan met het schrappen van 2.300 banen. Dit is een ingrijpende maatregel die de efficiëntie van het bedrijf moet vergroten en de concurrentiepositie van spoorvrachtvervoer in Duitsland en Europa moet verbeteren.
Implicaties voor de sector
Met dit steunpakket benadrukt de Europese Commissie het belang van een sterke en duurzame spoorvrachtsector in Europa. Het succes van DB Cargo’s transformatie kan een precedent scheppen voor andere landen die hun spoorinfrastructuur willen moderniseren. Tegelijkertijd blijft de balans tussen staatssteun en eerlijke concurrentie een belangrijk aandachtspunt.
DB Cargo’s herstructureringsplan is een cruciale stap in het waarborgen van de lange termijn levensvatbaarheid van spoorvrachtvervoer, een essentieel onderdeel van Europa’s verduurzamingsdoelen in de logistieke sector.
Bron: TransportNieuws.be