De lading van een vrachtwagen lossen via automatisering in slechts 10 minuten, terwijl het manuele proces 45 minuten in beslag neemt? Het VIL-project OptiCharge bewijst dat het kan. Geautomatiseerd laden en lossen verloopt een stuk efficiënter dan manueel. Dertien bedrijven hebben meegewerkt aan dit project.
Laad- en losprocessen gebeuren in de meeste gevallen nog manueel. Het zijn tijdsintensieve operaties die zorgen voor vertragingen, fouten, schade, ongevallen en daardoor handenvol geld kosten. het doel van dit VIL-project, dat uitgevoerd werd met de Universiteit Antwerpen als partner, was het laden en lossen efficiënter te maken door zowel bij de verladers (magazijnpersoneel) als de vervoerders (chauffeurs) het manuele werk zoveel mogelijk te vervangen door automatisering.
State-of-the-art oplossingen voor iedere situatie
VIL voerde binnen dit project een marktstudie uit naar de state-of-the-art laad- en losoplossingen die de logistieke keten verder kunnen automatiseren. De systemen kunnen opgedeeld worden in drie types:
- Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen. Dit zijn industriële robots die zich zelfstandig kunnen voortbewegen.
- One-shot based systemen, die een volledige lading in één keer in een uit de trailer kunnen laden/lossen
- Semi-automatische systemen, waarbij de menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden.
Die laatste optie is vooral interessant bij goederen met een moeilijkere morfologie, zoals complex stukgoed.
Uit de resultaten blijkt dat elke technologie zijn eigen voor- en nadelen heeft en er niet één systeem kan worden aangeprezen voor de behandeling van elk type lading. Ook de bedrijfsspecifieke context in het magazijn bepaalt mee of de beoogde implementatie praktisch haalbaar is.
35 minuten sneller lossen bij Barry Callebaut
Binnen het project werd een succesvolle business case, met daaraan gekoppeld een Proof of Concept, uitgewerkt bij chocoladefabrikant Barry Callebaut. Via een one-shot-based skatesysteem werden 26 pallets in 10 minuten automatisch gelost zonder enige hapering of schade. Dit levert een duidelijke tijdswinst op tov de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt.
Een transportsysteem met kettingen en een rollenbaan zou een nog grotere tijdswinst kunnen opleveren. Maar omdat dit systeem tijdens de loop van dit project niet beschikbaar was in België, kon het niet in de praktijk getest worden.
Met dit project toont VIL aan dat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing bestaat. Het merendeel van deelnemende bedrijven zijn alvast enthousiast om met de opgedane kennis verder aan de slag te gaan.
Jan De Winter, Distribution Manager bij Ontex: “Dit project heeft voor ons duidelijk gemaakt dat ons gevoel over automatisch laden goed zat. Er is heel wat potentieel en dit project heeft ons de nodige inzichten bezorgd voor toekomstige verbeteringen in onze magazijnen. De praktische aanpak en uitwerking van het project hebben ons ook geleerd om niet over één dag ijs te gaan. Er is een zekere complexiteit aanwezig die we onder ogen moeten zien. Het potentieel is er zeker, het is nu aan ons om met verkregen data en info, verantwoord een project op te starten en uit te werken.
Projectdeelnemers
Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Blue Projects, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco, Vario Food Group, Volvo, Yusen Logistics (Benelux)
Projectpartner
Universiteit Antwerpen
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.