Het Westen wil zijn embargo tegen Rusland versterken. Zo wordt er gewerkt aan een (her)verzekeringsverbod voor olietankers die Russische olie vervoeren. De leden van de EU en het Verenigd Koninkrijk zijn het eens geworden over het verbod, waardoor Rusland de komende maanden veel last zal ondervinden om de olietankers te verzekeren.
In internationale wateren is zo’n verzekering niet verplicht, maar eens ze territoriale wateren aandoen, havens binnenvaren of bvb het Suez kanaal door willen, dan is die verzekering wel nodig. Op die manier wil Europa Rusland ook hinderen om zijn ruwe olie te vervoeren naar landen die het embargo met Rusland niet volgen. Mogelijk wordt op een later tijdstip ook gepraat over zulk een verzekeringsverbod op niveau van de G7. Daardoor zouden ook de VS, Canada en Japan mee op de boot springen.
Praktisch zal zo’n verbod echter wel wat moeilijkheden ondervinden. Zo zou het pas over 6 maanden geactiveerd worden. Bovendien is het controleren of de olie uit Rusland komt ook niet zo eenvoudig. Veel schepen varen immers niet onder de Russische vlag. Daarnaast is niet alle olie die uit Russische havens komt, Russisch. Ook Kazachse olie komt vaak via deze havens in de olietankers terecht.
Dat er chaos volgt, lijkt duidelijk. Deze zomer zullen veel contracten aflopen en zullen heel wat tankers hun verzekeringspolis kwijtspelen. Rusland kan de schepen zelf verzekeren, wat bijvoorbeeld voor India een oplossing is. Heel wat andere landen zullen echter minder toegeeflijk zijn om de tankers toe te laten in hun wateren.