Advertorial
Patenten op medicijnen verlopen, merken worden overgenomen en wet- en regelgeving verstrengt. Hierdoor staat de farmaceutische sector onder druk. Meer dan ooit is het cruciaal om de supply chain zo effectief en efficiënt mogelijk in te richten om de logistieke kosten te drukken.
Farmaceutische bedrijven zien zich genoodzaakt hun strategieën bij te sturen en te consolideren om kosten te verlagen, ook in hun supply chain. Als logistiek dienstverlener heeft DSV de bedrijfscultuur, groeifocus en zin voor optimalisering om zich te handhaven op deze transformerende markt. Zo onderscheidt DSV zich ook in België. Onder meer het nieuwe state-of-the-art healthcarepand in Gent, toont hoe DSV ambitieus de fundamenten legt voor een succesvolle toekomst.
De healthcaremarkt verandert. Enerzijds zien farmaceutische bedrijven tal van hun patenten aflopen, waardoor generische producten vrije baan krijgen. Anderzijds doet de vergrijzing de vraag naar geneesmiddelen stijgen. Daarnaast stijgt ook de vraag naar personalized healthcare. Wie zowel diabetes heeft als last van reuma, wil niet behandeld worden als een standaard diabetespatiënt maar eist een specifieke individuele zorg.
Farmaceutische bedrijven moeten hierop inspelen. Aan de ene kant zetten ze daarom in op customer segmentation en een constante flow van productlanceringen om zich te onderscheiden van concurrentie. Aan de andere kant focussen ze hun businessstrategieën op mergers, overnames, partner research en centralisering.
Impact op supply chain
“Dit trekt zich ook door in de supply chain”, vertelt Nouzha Ouaamar, apothekerenGlobal Business Development Director Healthcare & Life Sciences bij DSV Solutions. “Vele ontwikkelingen binnen de farmaceutische industrie vereisen een vertaling naar modernere logistieke concepten. Dit gebeurt op drie manieren. Ten eerste gaan farmaceutische bedrijven hun volledige distributienetwerk herontwerpen. Ze halen schakels uit de supply chain of maken gebruik van directe modellen om hun producten rechtstreeks bij patiënten te brengen.”
Ten tweede: visibility. Vroeger werden geneesmiddelen geproduceerd en verkocht aan groothandels die ze op hun beurt doorverkochten aan apothekers. In dit traditionele model ging veel procesinformatie verloren. Om meer inzicht te creëren, worden inbound, intercompany en secondary distribution nu meer aan elkaar gelinkt. Vaak wordt gebruikgemaakt van een zogenaamde ‘Control Tower’ om alle info te vergaren en deze optimaal te benutten om de supply chain te consolideren en verbeteren.
Tenslotte kiezen farmaceutische bedrijven steeds meer voor outsourcing en een reductie van hun partnerportfolio. “Waar bedrijven vroeger wereldwijd nog met veel logistieke dienstverleners werkten, wordt dit aantal nu steeds meer gereduceerd. Hoe minder partners, hoe efficiënter en betrouwbaarder gewerkt kan worden met grotere volumes en een lagere prijs”, aldus Nouzha.
“In België is dit niet anders”, volgt Albert-Derk Bruin, Managing Director van DSV Solutions België en Frankrijk. “Vanuit onze centrale ligging verdelen we makkelijk in België, Ierland, UK en de rest van West-Europa. Ondanks de ontwikkelingen houden we vast aan de strategie van de beste service voor een goede prijs, niet omgekeerd. Wij leveren namelijk ook aan ziekenhuizen en apothekers, dus de klanten van onze klanten. Dan is de beste service cruciaal.”
Continuous improvement
Zelfs de beste service moet nog beter kunnen. Voor farmabedrijven is een doorgedreven focus op continuous improvement een echte must. “Ze willen de garantie dat je contractverlenging na contractverlenging voor betere marges kan zorgen. Bij DSV hebben we daarom sinds vijf jaar DSV Sigma uitgewerkt. Wereldwijd zorgt een team van een twintigtal specialisten voor support en training van lokale mensen. Met customer success programs gaan we na hoe we onze processen kunnen verbeteren voor en in overleg met onze klanten. Wat we vandaag doen moet net iets beter zijn dan wat we gisteren deden”, zegt Ouaamar.
Sleutels tot succes
Ondanks de transformerende healthcaremarkt en de gevolgen voor de logistieke keten, is DSV klaar voor een succesvolle toekomst. De voorbije jaren werden de fundamenten gelegd van een bedrijfscultuur die DSV ook de komende jaren een voorsprong zal geven op de concurrentie.
Om sterk te staan in de markt moet je als dienstverlener financieel gezond zijn. De sterke focus op profit en cashflow is dan ook een van de successleutels van DSV. Daarnaast onderscheidt DSV zich als dienstverlener door zijn gedreven, trouwe en bekwame werknemers. “We investeren continu in HR. Wereldwijd hebben we ‘DSV Academy’ opgezet die focust op talent programs en onze mensen de kans geeft om zich te ontplooien. In veel landen en ook in België zijn er dan nog lokale opleidingscentra. Zo kunnen onze mensen hun eigen grenzen verleggen terwijl ze voldoen aan onze standaarden om de beste service te bieden”, vertelt Albert-Derk Bruin.
Bovendien is DSV wereldwijd vertegenwoordigd met een sterk netwerk, wat een meerwaarde is voor klanten die nieuwe markten willen aanboren. “Ondanks de omvang is DSV nog steeds een flat organization met een sterke local empowerment”, vertelt Ouaamar. “We werken met korte communicatielijnen voor een snelle besluitvorming. Er wordt weinig opgelegd van bovenaf.” “Dat klopt”, getuigt Bruin. “In België zien we onszelf als een KMO, maar wel met de middelen, daadkracht en netwerk van een global player. Als lokaal team hebben we veel verantwoordelijkheid en vrijheid. Dat laat ons toe om snel besluiten te nemen in het voordeel van de klant. Zo is ook het aanboren van de Belgische healthcaremarkt ontstaan uit een lokaal initiatief.”
Ambities voor België
Dit initiatief resulteerde onlangs in de opening van een volledig nieuw DSV healthcarepand. Aan het DSV-distributiecentrum nabij de Gentse haven werd 1 loods vervangen door een grotere, hogere loods met speciale koelruimte en ompakruimte, volledig volgens de nieuwste internationale eisen en regelgevingen wat betreft temperatuurcontrole e.d. Twee andere loodsen voldeden reeds aan de regelgeving.
“Nu ook het laatste deel werd opgewaardeerd hebben we ruimte om te groeien”, vertelt Albert-Derk. “De Belgische healthcaremarkt bloeit en de logistieke dienstverlening geniet hier een goede reputatie. We behoren tot de top drie. Toch is het onze doelstelling om te blijven investeren in wat we doen. Zodra ons nieuw pand te klein wordt, kijken we uit naar de opening van een nieuwe vestiging elders in België. Zo kunnen we verder groeien en ruimte creëren waarin we kunnen werken aan klanttevredenheid, serviceverbetering en duurzame samenwerkingen met de klant en hun klanten.”