D’Ieteren Automotive, de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen, zocht een partner om zijn transporten te optimaliseren en klaar te maken voor de toekomst. Sinds de implementatie van ZetesChronos is de distributie volledig traceerbaar en lopen de processen sneller, efficiënter én volledig papierloos. Missie geslaagd.
D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, SEAT, Å koda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van BelgiĂ«. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf. Daarom werd in 2018 besloten om op zoek te gaan naar een nieuw systeem dat niet alleen de bestaande processen zou optimaliseren maar ook nieuwe features aanbood waardoor de hele distributieketen future-proof gemaakt kon worden.
Filip De Wit, Logistics IT Support Manager van D’Ieteren: ‘Vorig jaar zijn we overgestapt op Microsoft Dynamics en zochten we een nieuw pakket om onze goederen te kunnen opvolgen. ZetesChronos kwam als beste uit verschillende kandidaten. Vooral de efficiĂ«ntie van de processen en de makkelijke traceerbaarheid van de keten heeft ons resoluut voor ZetesChronos doen kiezen.’
|
Volledig papierloos
De Zetes-applicatie draait samen met de Pionira-applicatie en beiden vervangen zo de CRM-documenten waarop staat wat er juist in de vrachtwagen zit, en dit per afleverpunt.
Filip De Wit: ‘Dit was in het verleden goed voor karrenvrachten aan papierwerk. Dankzij deze twee applicaties werkt D’Ieteren vandaag volledig papierloos: een gigantische tijdswinst nu we de documenten niet meer Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n moeten afprinten. Wij zijn trouwens echt een pionier op het gebied van digitale CMR-documenten, nog regelmatig moeten we tijdens een controle van douane of politie uitleggen hoe het systeem juist werkt want dat hebben ze nog nooit gezien. De applicatie stelt ons daarnaast ook in staat om ons leeggoed beter op te volgen, we zien in real-time welke levering waar wordt afgeleverd en kunnen ook de retour van de leveringskooien perfect opvolgen. Tot slot is het ook een flexibel systeem, je kan er makkelijk zaken in aanpassen of updaten terwijl ons vorig systeem erg rigide was.’
Systeem op maat
D’Ieteren werkt voor hun inhouse logistiek samen met Parts Express, deze laatste is dus de eindgebruiker van de ZetesChronos-applicatie. Ook hier is het enthousiasme groot.
Erik Thiels, Transport & Station Manager bij Parts Express BV: ‘Als logistiek partner zaten wij bij de gesprekken met de kandidaten en ZetesChronos viel meteen positief op door de expertise en ervaring. Zetes kwam ook met concrete oplossingen voor onze specifieke vragen waardoor we echt het gevoel kregen dat het systeem op onze noden werd afgesteld. Het viel ook op dat Zetes een veel uitgebreider pakket kon aanbieden: waar we bijvoorbeeld vroeger enkel een handeling konden scannen om ze uit te voeren, zijn onze goederen nu effectief traceerbaar en kunnen we heel het proces live volgen. Als transporteur is deze uitbereiding natuurlijk van groot belang.’
Ondertussen werkt Parts Express reeds een jaar met ZetesChronos, hebben ze 60 toestellen in gebruik en bedienen zo’n 220 klanten. En er zijn sindsdien nog andere belangrijke voordelen aan het licht gekomen. Erik Thiels: ‘Het is voor ons cruciaal dat er in geval van beschadiging van goederen een foto genomen wordt. Vroeger werd dit amper gedaan omdat de foto enkel een momentopname was. Nu worden er dagelijks foto’s genomen, ook bij nachtleveringen. Dan dienen de foto’s als ‘proof-of-presence’. Bij afwezigheid van iemand om de ontvangst van goederen af te tekenen, gebruiken we de geo-locatie en tijdstip info uit de foto als bewijs dat de goederen geleverd werden. En die foto’s worden opgeslagen in ZetesChronos, zo kunnen ze steeds terug geconsulteerd worden.’
|
|
Excellente customer service
Voor Parts Express was het ook een dringende must om papierloos te gaan werken. Erik Thiels: ‘De papierberg begon ons letterlijk boven het hoofd te groeien, we hebben magazijnen vol met papier dat we zeven jaar lang moeten bijhouden. Wat een verschil met vandaag! Van de vrachtbrieven over de douane-documenten tot de verzendpapieren naar de klanten: alles is digitiaal. Dit zorgt ervoor dat de traceerbaarheid van de goederen optimaal is en daarnaast wordt heel het proces automatisch gearchiveerd wat voor een grote efficiĂ«ntie-winst zorgt. Heel het systeem is trouwens ook erg gebruiksvriendelijk voor onze chauffeurs wat natuurlijk ook een cruciale factor is.’
Erik is tot slot erg te spreken over de excellente customer service van Zetes: ‘Dit is niet een bedrijf dat enkel een product aflevert, ze zorgen ook voor een blijvende en betrokken opvolging. We hebben Ă©Ă©n SPOC waar we met al onze vragen terecht kunnen en zij zorgt steeds voor een snelle en goede oplossing.’