FEBETRA, TLV en UPTR nemen nota van het idee om de accijnzen op diesel te verlagen via het systeem van de omgekeerde cliquets. Dit betekent dat bij een verhoging van de maximumprijzen aan de pomp een deel van de verhoging wordt geneutraliseerd door een accijnsverlaging. Een dergelijk systeem werd in het verleden al eens tijdelijk opgezet. Dat was toen ten koste van de professionele diesel die transporteurs al sinds jaar en dag kennen.
Een algemene accijnsverlaging van de ene dag op de andere kan het probleem niet oplossen. De Europese accijnsminima laten voor zware trucks een accijnsverlaging in België toe van nauwelijks 0,04 €/ liter. Voor voertuigen van minder dan 7,5 ton is de speling beperkt tot maximaal 0,27 €/ liter diesel.
Maar ondertussen is er de vaststelling dat prijzen aan de pomp sinds januari 0,35 € of ruim 20% duurder geworden zijn. Brandstof maakt net iets meer dan 20% uit van de totale kost van een vrachtwagen. Ook de komende dagen en weken worden verdere prijsverhogingen verwacht. UPTR, FEBETRA en TLV herhalen dat transporteurs geen andere keus hebben dan elke stijging van de eindprijs aan hun klant door te rekenen. Eender welke beslissing van de overheid tot (tijdelijke) accijnsverlaging zal nooit volstaan om de reële kostenverhoging te compenseren. De beroepsorganisaties pleiten ook voor het verplicht gebruiken van een dieselclausule in vervoercontracten zonder plafonds.