Lucht- en zeevrachtspecialist DHL Global Forwarding heeft een overeenkomst gesloten met Air France KLM Martinair Cargo (AFKLMP) voor de aankoop van 33 miljoen liter duurzame vliegtuigbrandstof (SAF; sustainable aviation fuel). Deze samenwerking voor de komende drie jaar vertegenwoordigt een van de grootste aankopen van SAF binnen het vrachtvervoer. DHL Global Forwarding is verheugd over deze nieuwe stap met AFKLMP, dat al lange tijd een betrouwbare partner is en een van de jaarlijkse koplopers in het Green Carrier Certification-programma van de Group. Het initiatief is onderdeel van de Sustainability Roadmap (routekaart duurzaamheid) van Deutsche Post DHL Group. Het streven is om vóór 2030 € 7 miljard te besteden aan groene technologieën en om alle uitstoot die gepaard gaat met logistieke activiteiten, vóór 2050 te reduceren tot nul.
“In onze Sustainability Roadmap hebben we onszelf hoge doelen gesteld om de uitstoot naar nul terug te brengen. Om dit doel te realiseren zijn duurzame brandstoffen cruciaal. Daarom hebben we onszelf verplicht dat in 2030 minimaal 30 procent van de brandstoffen die wij verbruiken voor lucht- en zeevracht, duurzaam zal zijn. Met dit partnerschap komen we een stap dichter bij het doel bereiken. Tegelijkertijd illustreert dit opnieuw hoe ons ‘book & claim’-mechanisme succesvol wordt ingezet en de CO2-besparingen in het kader van de Scope 3-uitstoot worden overgedragen aan onze klanten. De transitie naar een transportsector met minimale en uiteindelijk geen CO2-uitstoot is een gezamenlijke taak. We hebben maar één planeet,” vertelt Tim Scharwath, CEO DHL Global Forwarding, Freight.
De samenwerking onderstreept hoe de logistiekspecialist zich inzet om maatregelen ten behoeve van duurzaamheid te ondersteunen en dat het bedrijf inziet dat SAF een cruciale rol speelt bij het terugschroeven van de uitstoot in de luchtvrachtsector. DHL verwacht dat in het kader van dit partnerschap de uitstoot van kooldioxide met meer dan 80.000 ton zal worden verminderd. De SAF wordt voor deze missie evenredig gemengd met normale vliegtuigbrandstof voor AFKLMP-vluchten. Hoe groter het aandeel SAF, des te lager de uitstoot van CO2 zal zijn. Op deze manier wordt de CO2-uitstoot daadwerkelijk gereduceerd. De voordelen van deze reductie worden door DHL overgedragen aan de klanten, zodat zij hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
“De teams van Air France KLM Martinair Cargo zetten zich in en voelen zich verantwoordelijk voor een duurzame toekomst voor onze sector. Deze deal is een ideale gelegenheid om onze gezamenlijke inspanning op dit gebied een boost te geven. Duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) heeft veel potentie om de CO2-uitstoot te verminderen. Wij zijn blij dat we met DHL Global Forwarding, dat al jarenlang een sterke partner is, samen het pad richting groenere logistiek en transport voor de komende jaren inslaan. We moeten nu écht snel actie ondernemen en moeten dat gezamenlijk doen”, aldus Adriaan den Heijer, EVP Air France KLM Cargo en Managing Director Martinair.
Het partnerschap van DHL Global Forwarding met AFKLMP zal niet anders zijn dan eerdere samenwerkingen: de klanten profiteren via een ‘book & claim’-programma. Zij kunnen bij inkoop van de dienst kiezen voor de duurzame optie, waarna de desbetreffende Scope 3-reductie van de uitstoot op hun conto wordt bijgeschreven. Aangezien het nagenoeg onmogelijk is om de SAF van productie tot vliegtuig te volgen, is ‘book & claim’ een oplossing voor dit logistieke en technische probleem: het is een digitaal administratiesysteem waarmee de verlaging van de uitstoot als gevolg van het gebruik van duurzame brandstoffen kan worden gevolgd en overgedragen in alle waardeketens. Bedrijven kunnen SAF kopen en verkopen zonder de brandstof fysiek binnen de toeleveringsketen te volgen. Dit maakt het gebruik van SAF ongeacht de omvang en locatie van bedrijven haalbaar.mbitieus plan om de vloot van de luchtvaartmaatschappijen van de Groep te vervangen door een nieuwe generatie toestellen die 20 tot 25% minder CO2 uitstoten. Tussen 2019 en 2021 heeft de Group 2,5 miljard euro geïnvesteerd in vernieuwing van de vloot.
Het streven naar meer operationele efficiëntie door meer directe vluchten en procedures die het brandstofverbruik beperken (lichtere vliegtuigen, taxiën op één motor, constante daling). Air France en KLM hebben zichzelf ten doel gesteld dat de grondactiviteiten in 2030 CO2-neutraal moeten zijn.
Daarnaast mobiliseert Air France-KLM de gehele sector en heeft de Groep toegezegd om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor het ontwerp en onderhoud van vliegtuigen, motoren en synthetische brandstoffen, wat geleidelijk moet leiden tot een volledig koolstofvrije luchtvaart.