DHL Express en Blue Line Logistics hebben in coördinatie met het Stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste ervaring opgedaan om de Stad binnenstedelijk te beleveren over het water.
Een grote stap op weg naar groenere stadslogistiek.
Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden er ter hoogte van de Widauwkaai, containers op cubicycles (cargo-bikes) geladen, om deze daarna af te zetten aan de Visserij, in het centrum van de stad. Hiermee werd de technische mogelijkheid van deze vervoersmodus in concrete omgeving getest.
Tevens werd er als test een elektrisch bestelwagentje geladen ter hoogte van het Houtdok om ook de mogelijkheden van dit vervoersmiddel in combinatie met vervoer over de waterweg praktisch na te gaan.
Thaïs Lampaert, Operations Director, DHL Express België: ‘Als internationale speler is het onze taak om mee investeren in een betere wereld. De missie van DeutschePostDHL is om tegen 2050, volledig CO2 neutraal te zijn. Wij werken dan ook zeer graag mee aan dit soort initiatieven. Onze cubicycles zijn al geruime tijd te vinden in Gent, dankzij partners als Dockx kunnen we van aan de rand van de stad vertrekken en zo pakjes verdelen in de stad, dat werkt perfect. De positieve test vandaag opent extra perspectieven en mogelijkheden voor de toekomst.’
Waarom in Gent?
Gent is interessant en kansrijk voor stadsdistributie over het water omdat de stad omringd wordt door water en de waterlopen tot in het centrum van de stad bevaarbaar zijn. Stad Gent en NV De Vlaamse Waterweg stellen zich bovendien erg ontvankelijk op om modellen van stadsbelevering over
water uit te testen. Recent nog bevestigden de Stad Gent en NV De Vlaamse Waterweg nog in hun gezamenlijke visienota Water in de Stad, dat zij goederenverkeer over het water willen stimuleren.
Toekomstbestendig
Met dit gezamenlijk initiatief bewijzen DHL Express, Blue Line Logistics, De Stad Gent en De Vlaamse Waterweg, dat op de groeiende behoefte aan mobiliteit van goederen in een binnenstedelijke context kan worden ingespeeld op een maatschappelijk verantwoorde manier: vervoer over water en « last mile » leveringen per cubicycle helpen de filedruk terug te dringen en zowel de uitstoot van broeikasgassen als geluidsoverlast te verminderen.