Delhaize en Van Moer Logistics verlengen transportcontract

Delhaize-x-Van-Moer-Logistics

Transitietechnologie verlaagt CO2-uitstoot met 20%

Delhaize en Van Moer Logistics hebben hun samenwerking verlengd, gericht op verdere verduurzaming van hun transportactiviteiten. Door marktontwikkelingen te analyseren en investeringen te evalueren, blijven beide bedrijven werken aan duurzame transportoplossingen.

Lange termijn partnership

De samenwerking tussen Van Moer Logistics en Delhaize begon in 2011, toen Van Moer het transportbedrijf Wambacq-Peeters te Zellik overnam. Het transportcontract is nu voor de derde keer verlengd, ditmaal tot 2030.

“Van Moer Logistics is uitgegroeid tot een strategische transportpartner van Delhaize, verantwoordelijk voor ongeveer 20% van onze dagelijkse transportcapaciteit,” aldus Dirk Hautekeete, Transport Director bij Delhaize.

Van Moer Logistics zet gemiddeld 100 vrachtwagens en 150 chauffeurs in, die 24/7 voor Delhaize rijden. “Onze chauffeurs halen de Delhaize trailers op bij de distributiecentra in Zellik en Ninove en leveren deze bij filialen in België en Luxemburg. Het nieuwe contract richt zich op flexibele dienstverlening en extra capaciteit voor winkels met zondagopening,” zegt Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics.

Sinds 2020 levert Van Moer Logistics ook 40 bemande terminalvoertuigen voor trailerlogistiek in het distributiecentrum te Zellik. In totaal werken meer dan 200 mensen rechtstreeks voor Delhaize.

“Een grote groep chauffeurs voor één klant vereist goede begeleiding. Onze chauffeurs moeten specifieke instructies per filiaal volgen voor veilig lossen en laden, inclusief retourvracht,” zegt Jo Van Moer.

Verdere verduurzaming

“We willen ons transport stap voor stap duurzamer maken op een financieel en operationeel haalbare manier. Dit kan alleen met een sterk partnership, en Van Moer Logistics is daarvoor de ideale partner,” aldus Jonathan Van Dessel, Director bij Delhaize. Chauffeurs worden persoonlijk begeleid om veilig en ecologisch te rijden en de truckvloot wordt continu gemoderniseerd.

Beide bedrijven dragen actief bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU. Sinds 2020 wordt LNG gebruikt als transitietechnologie, wat de CO2-uitstoot met 20% vermindert. Van Moer Logistics en Delhaize evalueren permanent investeringen op basis van marktontwikkelingen.

In het eerste kwartaal van 2025 zal Van Moer Logistics vijf extra LNG-trucks inzetten voor de stadscentra van Brussel, Gent en Antwerpen, waarmee het totaal op 34 LNG-trucks komt.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.