Pakjes laten leveren door burgers via online platformen is op dit moment niet duurzaam. Chauffeurs rijden te veel kilometers specifiek voor één pakje. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Crowd Logistics’, waarin VIL samen met 11 bedrijven de logistieke toepassingen in de deeleconomie heeft onderzocht. Bovendien neigt de markt vrij snel naar een monopolie van het snelst groeiende platform en dienen misbruiken beteugeld te worden. Het is een uitdaging voor de overheid om de deeleconomie in de juiste richting te sturen.
De deeleconomie is ontegensprekelijk in opmars en zal een belangrijke plaats innemen in de economie van de toekomst. VIL heeft de businessmodellen van de eerste belangrijke logistieke spelers onderzocht en ging, in samenwerking met de VUB, na wat de maatschappelijke impact is van crowd logistiek in vergelijking met dienstverlening door een professioneel.
Deeleconomie niet duurzaam
Bij de impactanalyse werd rekening gehouden met CO2-uitstoot, luchtvervuilende emissies, geluidsoverlast, ongevallen en congestie. Verrassend genoeg scoort crowd logistiek uit ecologisch oogpunt ondermaats. 32.50% van de leveringen die particulieren maken, gebeuren met een omweg van meer dan 15 minuten. De gemiddelde rit van een crowd koerier moet per levering vijfmaal korter zijn om de maatschappelijke impact van een professionele logistieke dienstverlener te benaderen. Naast kortere ritten is ook een hoger aantal pakjes per rit een noodzakelijk verbeterpunt.
“Duurzaamheid is meer dan alleen maar ecologisch. Het gaat in de eerste plaats over de duurzaamheid van het businessmodel, en dat voor én de chauffeurs, én de verzenders én de platform provider”, zegt Hans Robben, Network Innovation Manager Parcels bij bringr. “Voor bringr was het interessant om deel te nemen aan dit project ten eerste om mee te kunnen zijn met de laatste ontwikkelingen in de crowd sourcing markt in België, en ten tweede omdat we ook een objectivering kregen over het duurzame aspect van crowd logistiek.”
Nood aan regelgeving
Nieuwe economieën dienen omarmd en gestimuleerd te worden. Zo heeft de Belgische overheid de eerste stappen gezet om hiervoor een reglementair kader te creëren. In ons land kan men nu tot 5.000 euro bruto per jaar verdienen via sociale platformen, aan een verlaagd belastingtarief van 10% en zonder sociale bijdragen. Vanaf volgend jaar wordt dit 6.000 euro en belastingvrij. Waakzaamheid is echter geboden om misbruiken en oneerlijke concurrentie aan banden te leggen. Cruciaal bij de deeleconomie is een gecoördineerde aanpak van de digitale platformen.
Weg vooruit
Indien we de deeleconomie willen ondersteunen, zullen inspanningen van overheidswege noodzakelijk zijn, maar dienen ook de verschillende stakeholders hun verantwoordelijkheid op te nemen. “Mits de nodige intelligentie wordt ingebouwd kunnen de digitale platformen een belangrijke rol spelen om niet alleen efficiënt, maar ook duurzaam en sociaal verantwoord te werken. Er is in ieder geval een enorm potentieel aan particulieren bereid om de functie van koerier op te nemen. Voor werklozen kan het een vorm van integratie betekenen, voor gepensioneerden sociaal contact en voor studenten een financieel steuntje in de rug”, zegt VIL projectleider Jan Merckx.
Projectdeelnemers
BD myShopi, bpost, Bringme, Colruyt/DreamLand, DHL Parcel, GLS, Kariboo, Mondial Relay,
MTL/Vengo, P&G en Trimble.
Copyright foto: bringr