Petra De Sutter, Minister van Overheidsbedrijven en Post wil de sector van de fietskoeriers professionaliseren. Volgens haar kunnen veel meer pakjes per fiets afgeleverd worden. Voor de steden, zou zeker een vierde door fietskoeriers gebeuren, maar zijn het toch nog vooral bestelwagens die dit nu doen.
Samen met Georges Gilkinet, minister voor Mobiliteit, wil ze 130.000 euro voorzien om de sector van de fietskoeriers te professionaliseren. Ze wil dat de koeriers zich beter verenigen met een platform dat hun belangen verdedigd. De overheid moet dan zorgen voor betere verkeersveiligheid en de nodige wetgeving.
Fietsen hebben net als elektrische bestelwagens het voordeel dat ze de CO2 uitstoot van distributie drastisch kunnen verlagen. Maar de cargofietsen hebben nog bijkomend voordelen op de elektrische bestelwagens. Ze creëren een veiliger verkeer dan mogelijk is met de bestelwagens. Daarnaast is het soms sneller om met de fiets door de stad te rijden dan met een bestelwagen.
Een aantal steden neemt op dit moment al belangrijke initiatieven. Zo zijn er emissievrije of zelfs autovrije zones. De cargofietsen passen het best in beide.