Ieder jaar lijkt de boodschap sterker, de toon harder en de noodzaak groter. De logistiek in België verandert. De ene verandering positief, de ander minder. Zo zien we dat het vestigingsklimaat in België, zeker op het gebied van e-commerce, minder populair wordt. Daarnaast zorgen de nieuwe
duurzaamheidsnormen voor een grote druk op bestaande warehouses. De verduurzaming en de bijbehorende druk hierop komt ook terug in de gehele supply chain. Hoe gaat de logistiek hiermee om en wordt dit doorgevoerd tot en met de ‘last mile’? In gesprek met Filip Goossens (On Time Logistics) en Sara Verlinde (MOBI VUB) over de toekomst, verduurzamen en de last-mile distributie wordt al snel duidelijk dat de mogelijkheden er zijn. Nu alleen nog de realisatie hiervan.
De gesprekken en onderwerpen zijn niet nieuw, maar zoals gezegd wordt de noodzaak groter. “Om steden leefbaar te houden, moeten we goederen bundelen in duurzame voertuigen. Dit gaat niet alleen om duurzaamheid, maar ook om overlast en congestie te minimaliseren.”, aldus Filip
Goossens van On Time Logistics. Als koerierdienst is juist die last mile, de verduurzaming en de samenwerking hierin essentieel. Maar dan moeten wij dat als logistieke partijen wel gaan doen. Dat erkent ook Sara Verlinde van MOBI VUB. “Mensen moeten hiervoor open staan. Voor een duurzame
stedelijke logistiek hebben we nood aan transparante en betrouwbare logistieke regels in steden en aan verladers en ontvangers met een open geest voor innovatieve logistieke oplossingen.” Juist de innovatieve blik en openheid voor samenwerking gaan dat verschil maken. Daarbij is wel de vraag
of de markt dit zelf kan regelen. Of moeten er regels worden gemaakt vanuit de overheid die de sector onder druk zet en daardoor de verbeteringen sneller worden gerealiseerd?
Volgens Filip Goossens kijkt de markt nu nog met een te beperkte blik naar de huidige situatie. Uiteindelijk vergeten wij in dit vraagstuk een belangrijke schakel in de supply chain: de ontvanger. Het bewustzijn van de individuele ontvanger over de klimaatproblemen en de distributiegevolgen van de ‘bevoorrading en de bestellingen’ zijn aanzienlijk. “Als wij de retailer of de eindgebruiker mee laten beslissen en betalen aan de last-mile oplossing, dan kunnen wij ons distributiemodel fundamenteel optimaliseren. Men mag absoluut die verantwoordelijkheid bij de gehele supply chain neerleggen.”
Is een fundamentele aanpassing noodzakelijk of zit de verandering meer in voertuigen? Persoonlijk denk ik van niet. De fiets of cargo-fiets is bijvoorbeeld absoluut een oplossing, maar wel slechts een druppel op een hete plaat. De gehele stadsdistributie met een fiets is niet realistisch. Dat
betekent echter niet dat wat wel met een fiets gebeurt geen effect heeft. Toch zijn wij nu in een periode beland waar distributiemodellen moeten veranderen om echt het verschil te maken. Daar moeten wij als België ook voorop in willen lopen. Dit zet ons op de kaart in de logistieke wereld. Met
de huidige concurrentie is dat zeker niet overbodig.
Dit gesprek en concrete mogelijkheden zullen uitgebreid besproken worden tijdens Logistiekdag 2020 in Antwerpen. Niet alleen deze onderwerpen, maar ook duurzaamheidsnormen op het gebied van warehouses, automatisering hiervan en het vestigingsklimaat komen uitgebreid aan de orde.
Met sprekers van onder andere Delhaize Group, Ab Inbev, Johnson & Johnson, Move Intermodal, Shipit, Dropon en WeBarge. Meer dan 150 managers uit de logistiek verzamelen zich om met elkaar in gesprek te gaan op 22 januari 2020 om zo direct voor het nieuwe jaar een slag te slaan.