DAF Trucks heeft een prima jaar achter de rug. Met een marktaandeel van 16,2% in het zware (16+ tons) segment, behoort de onderneming tot de Top 3 van grootste truckmerken van Europa. In het lichte segment groeide DAF’s marktaandeel van 9,0% naar 9,7%. “Met eersteklas trucks en services en een excellent dealernetwerk staan we uitstekend gesteld voor verdere groei”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks.
De Europese truckmarkt in de klasse boven 16 ton kwam in 2019 uit op ruim 320.000 trucks, waarmee deze vrijwel gelijk bleef ten opzichte van het jaar ervoor. “De Europese economie was het afgelopen jaar sterk. Dat zorgde voor een hoge transportvraag, waardoor de behoefte aan trucks groot was”, stelt Harry Wolters. “Ons marktaandeel van 16,2% in het zware segment is het op één na beste resultaat in de geschiedenis van DAF.”
Marktleider in 6 Europese landen, waaronder in België
Net als in de afgelopen jaren was DAF in 2019 in het zware segment marktleider in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (29,4%), Polen (22,0%), Hongarije (23,8%) en Bulgarije (23,6%). Bovendien was de Nederlandse truckproducent voor het tweede opeenvolgende jaar de grootste in België en Luxemburg (19,4%) in het zware segment (+16 ton). Sterker nog: DAF eindigde in de Belux markt als absolute marktleider in de totale markt boven de 6 ton met 18,8%.
In Tsjechië, Litouwen en Griekenland was DAF de nummer één in zware trekkers, terwijl DAF in Frankrijk, de een-na-grootste truckmarkt van Europa, het grootste trekker-importmerk was.
Flinke groei marktaandeel in 6-16 ton segment
De totale Europese markt voor lichte trucks (6 – 16 ton) groeide vorig jaar van 51.900 naar ruim 53.600 eenheden. DAF’s marktaandeel steeg naar 9,7% (2018: 9,0%). In deze lichte klasse is DAF marktleider in het Verenigd Koninkrijk (34,8%) en marktleider onder de Europese merken in Ierland (19,1%).
Verdere groei buiten Europa
DAF verkocht 7.900 vrachtwagens buiten Europa. De onderneming introduceerde de nieuwe generatie Euro 5 en Euro 6 trucks in Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne, Latijns-America, Australië en Nieuw-Zeeland. In Taiwan bleef DAF in het zware segment marktleider onder de Europese merken. In Zuid-Afrika namen de verkopen met meer dan 20% toe en in het Australische Bayswater werd de productie van de veelzijdige DAF CF gestart in de fabriek van moederbedrijf PACCAR. Daarnaast verkocht DAF meer dan 3.000 PACCAR-motoren aan toonaangevende fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen over de gehele wereld.
‘Record op record’
“In 2019 verkochten we een recordaantal DAF MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontracten, koos een recordaantal klanten het DAF Connect online fleet-managementsysteem en kreeg een recordaantal DAF Used Trucks een nieuwe eigenaar”, aldus Richard Zink, lid van de Board of Management en verantwoordelijk voor Marketing en Sales. “Aan ambities geen gebrek. Daarom hebben we samen met onze dealers strategisch verder gebouwd aan ons netwerk van ruim 1.100 professionele dealers en servicepunten. Zo startten we afgelopen jaar een nieuw, eigen dealerbedrijf ten noorden van Parijs en openden onze onafhankelijke dealers in totaal meer dan 50 nieuwe dealerbedrijven elders in Europa, maar ook in Zuid-America, Azië en Afrika.”
Klaar voor verdere groei
In 2019 produceerde DAF 52,746 CF- en XF-trucks en 11,344 distributievoertuigen uit de LF-serie. “In Europa blijft de vraag naar trucks sterk vanwege de stabiele, economische groei”, aldus Harry Wolters. “We verwachten dat 2020 voor de Europese bedrijfswagenmarkt opnieuw een uitstekend jaar wordt met een grootte van tussen de 260.000 en 290.000 eenheden. We zijn klaar voor verdere groei: de markt prijst de betrouwbaarheid, de lage operationele kosten en het hoge chauffeurscomfort van onze geweldige trucks. Bovendien hebben we met een compleet programma trekkers en bakwagens voor elke transportoplossing de perfecte oplossing op maat.”