Na de economische opleving in de logistiek als gevolg van de pandemie en de wereldwijde verstoringen van de supply chains, normaliseerde de industrie in 2023. Ook voor Dachser werd het boekjaar gekenmerkt door een zwakke wereldwijde logistieke vraag, die gepaard ging met een aanzienlijke overcapaciteit en sterk dalende tarieven in de lucht- en zeevracht.
Als gevolg hiervan daalde de omzet tot ongeveer 7,1 miljard euro, 12,5 procent minder dan vorig jaar. De volumes daalden met 4,6 procent tot ongeveer 77,4 miljoen zendingen, terwijl de tonnage met 6,5 procent afnam tot ongeveer 40 miljoen ton.
“In het kader van een zwakke wereldeconomie en een uitdagende marktomgeving stonden de supply chains in 2023 aanzienlijk minder onder druk, waardoor we ons konden richten op het verbeteren van de productiviteit, de capaciteitsbenutting en de kwaliteit. Tegelijkertijd hebben we aanzienlijk geïnvesteerd in de uitbreiding van ons netwerk” zegt Burkhard Eling, CEO van Dachser.
Vergeleken met het laatste pre-crisisjaar 2019 was de omzet in 2023 meer dan 25 procent hoger. Destijds rapporteerde Dachser een omzet van ongeveer 5,7 miljard euro.
Aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk
In 2023 heeft de logistieke dienstverlener strategische overnames gedaan en nieuwe joint ventures opgericht in Nederland (Müller Fresh Food Logistics), Australië en Nieuw-Zeeland (ACA International), Japan (50% joint venture Dachser Japan), Italië (80% joint venture Dachser & Fercam Italia), Zuid-Afrika (100% overname Dachser Zuid-Afrika) en Zweden (Frigoscandia). Hiervan komen alleen de overnames in Nederland en Oceanië in de eerste helft van het jaar terug in de omzetcijfers voor 2023.
“We hebben in 2023 bewust anticyclisch en voor de lange termijn geïnvesteerd: we voltooiden ons Europese groupagenetwerk in Italië met de op twee na grootste overname uit onze bedrijfsgeschiedenis. We hebben belangrijke markten voor voedsellogistiek aangeboord in de Benelux en Scandinavië. Bovendien hebben we nu onze eigen locaties in de grote overzeese markten van Japan en Australië,” aldus Eling.
Gezien de terughoudende economische prognoses blijft Dachser zich voorbereiden op lage volumes en slechts een lichte omzetgroei. “In ons streven om ’s werelds meest geïntegreerde logistieke dienstverlener te worden, blijven we investeren in de uitbreiding en verbetering van onze netwerken, digitalisering, klimaatbescherming en natuurlijk in ons personeel” zegt Eling.
In 2023 investeerde Dachser meer dan 244 miljoen euro; het bedrijf is van plan om dat bedrag in 2024 te verhogen tot meer dan 500 miljoen euro.
Bedrijfsontwikkeling in detail
De omzet van Dachser & Road Logistics business field – dat het vervoer en de opslag van industriële en consumentengoederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) omvat – steeg met 1,8 procent tot 5,8 miljard euro in 2023. Daarentegen daalde het aantal zendingen met 4,7 procent en de vervoerde tonnage met 6,5 procent.
De business line European Logistics genereerde een omzet van 4,4 miljard euro, ongeveer gelijk aan het recordjaar 2022. De Europese business units presteerde goed, waarbij Iberia als beste uit de bus kwam met een omzetstijging van meer dan 2 procent. Het aantal zendingen en de tonnage daalden over het algemeen als gevolg van de zwakke economie in Duitsland, wat ook een negatief effect had op de nauw met elkaar verweven landen in de regio Noord-Centraal-Europa.
De business line Food Logistics had ook een succesvol boekjaar in 2023, met een omzetstijging van 9,7 procent tot 1,4 miljard euro. Deze omzetstijging kwam voort uit positieve zakelijke ontwikkelingen bij vestigingen in Duitsland, evenals uit organische groei door de overname van Müller Fresh Food Logistics in Nederland en de aankoop van de resterende aandelen in Dachser Hongarije. In totaal vervoerde Dachser Food Logistics 10,9 miljoen zendingen, iets meer dan het voorgaande jaar, terwijl het tonnage met 3,8 procent daalde.
In de business field Air & Sea Logistics had de combinatie van een zwakke vraag en overcapaciteit in lucht- en zeevracht een ingrijpend effect. Dalende vrachttarieven waren verantwoordelijk voor een omzetdaling van 46,3 procent ten opzichte van 2022, tot 1,3 miljard euro. Het aantal zendingen steeg met 2,4 procent, terwijl de tonnage met 7,9 procent daalde.
Contract Logistics, een combinatie van transport, warehousing en klantspecifieke value-added services werd in 2023 ook aanzienlijk uitgebreid. Vorig jaar investeerde Dachser wereldwijd in extra capaciteit en breidde het aantal palletplaatsen uit met bijna 400.000. In totaal biedt Dachser nu meer dan 3 miljoen palletplaatsen op in totaal 164 warehouselocaties verspreid over vijf continenten.
Met het oog op de toekomst kondigde Eling aan dat Dachser zich nog meer zal richten op een nauwe integratie van de business fields Road Logistics en Air & Sea Logistics. “In de komende jaren zal er een belangrijke groei-impuls komen van markten buiten Europa. Om onze klanten wereldwijd met hoge kwaliteit en betrouwbaarheid te kunnen blijven bedienen, zijn we de processen en systemen van onze twee business fields nog nauwer met elkaar aan het verbinden om zo een geïntegreerde wereldwijde, deur-tot-deur groupage oplossing te ontwikkelen die we “Global Groupage” noemen.”
Het aantal medewerkers bij Dachser is in 2023 als gevolg van de uitbreiding van de verkoop- en IT-teams en de overnames van Müller Fresh Food Logistics en ACA International met ruim 1.100 toegenomen tot ongeveer 34.000 in totaal.
Bedrijfsontwikkeling in België
Ondanks de normalisering in de logistieke sector na een piekperiode tijdens de coronapandemie, zette Dachser België in 2023 opnieuw een opmerkelijke prestatie neer. Het jaar werd gekenmerkt door een recordomzet, die stabiel bleef ten opzichte van 2022. De in totaal 326 medewerkers van Dachser België slaagden erin om de omzet met iets meer dan 0,3% te verhogen tot bijna 144,5 miljoen euro. Het aantal zendingen bereikte een totaal van bijna 1,3 miljoen met een totaal tonnage van 498.000.
Het jaar 2023 toonde opnieuw aan hoe dynamisch de logistieke sector is. Niet alleen veranderde het consumentengedrag aanzienlijk, maar er kwamen ook nieuwe uitdagingen bij, zoals de crisis in de Rode Zee. “In een wereld die voortdurend verandert, is onze focus op kwaliteit de constante factor die onze klanten vertrouwen geeft”, zegt Aat van der Meer, Managing Director van Dachser Benelux.
In de Benelux overschreed de jaaromzet van de logistieke dienstverlener met 524,9 miljoen euro voor het eerst de grens van een half miljard euro. In totaal werden er vorig jaar 3,6 miljoen zendingen verwerkt, een recordaantal. Ook het personeelsbestand van Dachser in de Benelux is met in totaal 1.549 medewerkers nog nooit zo groot geweest. De records op Benelux-niveau worden voornamelijk verklaard door de overname van Müller Fresh Food Logistics. Het aantal vestigingen in de Benelux komt op een totaal van zestien.
Bron: TransportNieuws.be