DACHSER Rail Services gaat een spoordienst aanbieden tussen Europa en China. Op die manier wil de global logistics provider een tijd en kostenbesparend alternatief bieden voor lucht en zee vervoer. De dienst zal gebruik maken van de nieuwe Zijderoute en de trans-Siberische route om Europa te verbinden met de economische centra van China.
“Het spoor is altijd een verstandige optie als zee- en lucht transport te duur zijn,” zegt Thomas Krüger, Managing Director Air & Sea Logistics EMEA bij DACHSER. Zo duurt een spoortransport tussen Azië en Europa zo’n 16 tot 22 dagen. Bij zeevervoer is dat tussen 28 en 36 dagen. Luchtvervoer gaan natuurlijk sneller, maar daar wordt maar liefst 90% meer CO2 uitgestoten in vergelijking met het spoor.
Met zijn dichte Europese netwerk van 363 locaties plus nog eens 68 partner locaties, kan Dachser overland transport van LCL en FCL zendingen organiseren vanuit 37 Europese landen. Deze worden geconsolideerd bij 4 centraal gelegen rail terminals (Duisburg en Hamburg, Warsaw, en Wenen/Bratislava). Ze worden geladen in containers waarna ze op hun bijna 11.000 kilometer lange reis vertrekken. Dat doen ze via de nieuwe Zijderoute of de trans-Siberische route.
Aangekomen in China, verzorgt Dachser customs clearance en regelt het verder transport in China en Azië.