Privé spoorbedrijf Crossrail Benelux uit Antwerpen heeft bij de Europese Commissie een klacht ingediend over de structuur en de arbeidsvoorwaarden binnen de het nieuwe NMBS Logistics. Officieel is het een zelfstandige onderneming, maar Crossrail Benelux hekelt dat de NMBQ haar nieuwe vrachtfiliaal helpt via een kosteloze overheveling van roerende en onroerende goederen met een gezamelijke waarde van 424,6 miljoen euro. Daarbij komt nog een kapitaalinjectie en subsidie die het totaal op 595 miljoen euro brengt. De Europese Commissie had goedkeuring gegeven, maar tot 355 miljoen euro, zo zegt Jeroen Le Jeune, CEO van de Crossrail Group.
Ook de onafhankelijkheid van NMBS Logistics staat ter discussie. NMBS Holding blijft de werkgever van de mensen die actief zijn binnen NMBS Logistics. De werknemers blijven dus hun ambtenarenstatus houden en behouden ook hun bijkomende oordelen. Le Jeune spreekt over een verstoring van de markt en oneerlijke concurrentie. Private operatoren als Crossrail Benelux kunnen onmogelijk dezelfde privileges aanbieden aan hun personeel.
Bron: De Tijd