Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Panama Canal Authority (ACP) hebben hun samenwerkingsakkoord herbevestigd. Het heeft als doel de trafieken tussen de haven van Antwerpen en de Westkust van Zuid-Amerika via het Panamakanaal te bevorderen. Gezien de positieve evaluatie van het eerste akkoord uit 2010 krijgt het nieuwe een looptijd van vijf jaar. Het is nadien hernieuwbaar.
Het eerste samenwerkingsakkoord, dat twee jaar geleden werd afgesloten, was de eerste in zijn soort dat de Panama Canal Authority tekende met een Europese haven. Het voorzag onder meer in gemeenschappelijke marketingacties, de uitwisseling van marktstudies en het opzetten van trainingprogramma’s. Voorts wordt informatie gedeeld over de behandeling van grote schepen die uniek zijn voor zowel de haven van Antwerpen als het Panamakanaal.
De samenwerking werd positief geëvalueerd. Zo zijn de nieuwe sluizen op het Panamakanaal geïnspireerd op de Antwerpse Berendrechtsluis, de grootste sluis ter wereld. Voorts stapte Panama over op sleepboten om de schepen te begeleiden. Daartoe gingen de Panamese loodsen op training in Antwerpen.
De trafiek op Zuid-Amerika via het Panamakanaal is belangrijk voor de haven van Antwerpen. Op jaarbasis gaat het om een volume van ongeveer 4,7 miljoen ton. Wekelijks gaan 7 lijnen door het kanaal met herkomst of bestemming Antwerpen. Bovendien wordt verwacht dat de handel tussen Zuid-Amerika en Europa nog gaat toenemen Door de verbreding en verdieping van het kanaal kunnen er ook grotere schepen doorvaren.
De hernieuwing van het samenwerkingsakkoord werd getekend door Jorge L. Quijano voor de Panama Canal Authority en door gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx en voorzitter Marc Van Peel voor het Gemeentelijk Havenbedrijf van Antwerpen.