Duurzame logistiek: nieuwe laadpunten voor e-trucks
Het container-hinterlandlogistiek netwerk Contargo heeft officieel zijn nieuwe laadinfrastructuur voor volledig elektrische vrachtwagens geopend op de terminal in Neuss. Dit is een belangrijke mijlpaal in de verduurzaming van de transportsector. Contargo installeert momenteel tot 90 laadpunten op 15 locaties, ondersteund door energiebeheersystemen met batterijopslag. Dit maakt het het grootste particuliere laadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Duitsland.
Innovatie in de transportsector
Tijdens de openingsceremonie in Neuss opende Dr. Volker Wissing, de Duitse minister van Digitale Zaken en Transport, symbolisch de eerste acht laadpalen. Hij benadrukte het belang van klimaatvriendelijke zware voertuigen en de rol van Contargo in de energietransitie:
โElke klimaatvriendelijke vrachtwagen brengt ons dichter bij ons doel om Duitsland tegen 2045 klimaatneutraal te maken. Contargo loopt voorop en zet een voorbeeld voor de hele sector.โ
CEO Jรผrgen Albersmann van Contargo voegde daaraan toe:
โDeze laadpunten in Neuss symboliseren de inzet van Contargo om onze truckvloot te verduurzamen. Als een van de grootste trimodale containerlogistiek-netwerken dragen we de verantwoordelijkheid om met onze klanten echte oplossingen te ontwikkelen.โ
Uitbreiding van de laadcapaciteit en groei van de vloot
Naast de locatie in Neuss wordt vergelijkbare infrastructuur uitgerold op 14 andere terminals van Contargo. Inmiddels zijn er 22 laadpunten in gebruik op zeven locaties, elk met een vermogen van 250 kW. Het totale aantal laadpunten zal binnenkort oplopen tot 90. Dankzij deze infrastructuur kan Contargo zijn volledig elektrische vrachtwagens voorzien van groene stroom.
Op dit moment bestaat de vloot uit 57 elektrische vrachtwagens van 44 ton, en binnenkort worden er nog 33 geleverd. Zodra alle 90 laadpunten operationeel zijn, kan de vloot verder opgeschaald worden. Ook onderaannemers zullen in de toekomst gebruik kunnen maken van het laadnetwerk.
Slimme energieoplossingen voor terminals
De laadinfrastructuur is volledig geรฏntegreerd in het ecosysteem van de containerterminals. Olaf Jahn, operationeel manager in Neuss en verantwoordelijke voor energiebeheer binnen het project, legt uit:
โOnze terminals gebruiken niet alleen stroom van externe leveranciers, maar ook gerecupereerde energie van kranen en zonne-installaties. Dankzij batterijopslag kunnen we piekbelastingen voorkomen en overtollige energie opslaan voor momenten van hoge vraag.โ
Projectmanager Pinar Yรผzgec Elma wijst op de complexiteit van de uitrol van deze infrastructuur:
โWe werken samen met netwerkbeheerders, grondeigenaren en bouwinstanties. We bevinden ons op onbekend terrein, maar het is indrukwekkend om te zien hoe alle partijen samenwerken aan deze toekomstgerichte oplossing.โ
Steun van de Duitse overheid
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van circa 42,4 miljoen euro vanuit het Duitse federale ministerie voor Digitale Zaken en Transport. Dit valt onder het subsidieprogramma voor klimaatvriendelijke bedrijfsvoertuigen en laadinfrastructuur (KsNI). Daarnaast wordt 15,1 miljoen euro verstrekt via het Europese herstelprogramma NextGenerationEU.
Met deze investering zet Contargo een belangrijke stap naar duurzame logistiek en draagt het bij aan de transitie naar emissievrij goederenvervoer. Het netwerk van laadpunten en e-trucks zal de efficiรซntie en duurzaamheid van containertransport in Duitsland en daarbuiten aanzienlijk verbeteren.