Op de terminal van Contargo in Valenciennes zijn op 2 februari voor het eerst containers gelost die twee dagen eerder per spoor vanuit China waren aangekomen in Duisburg. Vanuit Duisburg werden ze per binnenschip naar Frankrijk gebracht. De ca. veertig 40 ft-containers waren minder dan twintig dagen onderweg tussen China en Frankrijk.
De zeecontainers voor de Franse markt werden op twee terminals in Duisburg overgeladen van het spoor op een 110 meter lang en 11,40 meter breed binnenschip met een totale capaciteit van 104 TEU. De terminal van Contargo in Valenciennes is de enige in de regio Hauts-de-Fance die dergelijke grote Rijnschepen kan ontvangen.
De reis van Duisburg naar Valenciennes duurde ca. 60 uur. De containers waren in totaal minder dan 20 dagen onderweg. Per zeeschip had dat ongeveer twee keer zo lang geduurd.
Dankzij deze nieuwe binnenvaartdienst kunnen diverse terminas in Duisburg containers voor de Franse markt consolideren die wekelijks met ca. 30 treinen vanuit China komen.
„Door de impact van de coronacrisis op het internationale goederenvervoer is het containervervoer per spoor tussen China en Europa in 2020 sterk gegroeid. Daarbij is Duisburg de draaischijf voor de verdere distributie van de containers naar alle Europese landen. Met dit eerste binnenvaarttransport tussen Duisburg en Valenciennes wordt de terminal Valenciennes opgenomen in de schema’s van de Nieuwe Zijderoute. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor het bedrijfsleven in onze regio”, zegt Gilbert Bredel, Managing Director van Contargo North France.