Containertrafiek houdt Port of Antwerp-Bruges op koers ondanks dalende bulkoverslag

Port of Antwerp Bruges

Sterke containergroei beperkt impact van volatiele markt in eerste kwartaal 2025

Port of Antwerp-Bruges heeft het eerste kwartaal van 2025 afgesloten met een totale goederenoverslag van 67,7 miljoen ton, wat neerkomt op een daling van 4,0% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De terugval is vooral toe te schrijven aan sterke dalingen in de bulktrafieken, terwijl de containeroverslag opnieuw als stabiele factor naar voren kwam.

Containeroverslag stijgt ondanks marktdruk

In tegenstelling tot de bulksegmenten kende de containertrafiek een groei van 4,6% in tonnage en 4,5% in TEU, wat aantoont dat dit segment veerkrachtig blijft ondanks geopolitieke spanningen, stakingen en herstructureringen binnen containerallianties. Door congestie in andere Europese havens en de overgang naar nieuwe allianties, steeg de druk op de terminalcapaciteit in Antwerpen. Toch slaagde de haven erin haar marktaandeel in de Hamburg-Le Havre Range te verhogen tot 30,5%, terwijl ze wereldwijd steeg van de 15de naar de 14de plaats onder de grootste containerhavens.

Bulk onder druk: scherpe dalingen in vloeibare ladingen

De grootste terugslag kwam van de vloeibare bulk, die een daling van 19,1% liet optekenen. Vooral producten zoals benzine, nafta en LNG werden minder verhandeld, door veranderende marktdynamieken in Afrika, een dalende vraag vanuit de petrochemie, en EU-sancties op Russische LNG. Opvallend is dat de overslag van biobrandstoffen met 128% toenam, wat een lichte daling in het bredere chemiesegment kon opvangen.

Gematigde veranderingen in andere segmenten

Het conventioneel stukgoed daalde met 5,4%, vooral door een terugval in ijzer- en staaloverslag (-14,3%) als gevolg van de zwakke economische situatie. De RoRo-overslag kende een lichte groei van 1,1%, ondanks een forse daling in de export van nieuwe voertuigen (-11,3%). De verschuiving richting onbegeleide vracht bood hier gedeeltelijk soelaas. De droge bulk bleef nagenoeg stabiel met een beperkte afname van 0,8%.

Impact Amerikaanse importheffingen voorlopig beperkt

Hoewel de Amerikaanse importtarieven voorlopig weinig effect hebben op de trafiek, blijven bedrijven waakzaam. De containerexport naar de VS steeg met 3,2%, maar de export van autoโ€™s daalde met 20%. Verstoringen in vaarschemaโ€™s en tijdelijke productieonderbrekingen veroorzaken bijkomende druk op de terminals.

Structurele uitdagingen vragen samenwerking en visie

De haven wordt niet alleen geconfronteerd met geopolitieke risicoโ€™s, maar ook met bredere structurele problemen in de Europese industrie: hoge energieprijzen, overcapaciteit op wereldvlak, en toegenomen concurrentie uit Aziรซ zetten de chemie- en maakindustrie zwaar onder druk. Samen met Port of Rotterdam roept Port of Antwerp-Bruges op tot snelle implementatie van de Clean Industrial Deal, inclusief duidelijke maatregelen en financiรซle ondersteuning.

Sociale spanningen blijven risico vormen

De staking van 31 maart legde tijdelijk de werking van de haven stil, met aanzienlijke economische schade. Een nieuwe nationale staking is gepland op 29 april, wat extra onzekerheid met zich meebrengt. De nood aan coรถrdinatie en dialoog binnen de logistieke keten is dan ook urgenter dan ooit.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges:โ€ We bevinden ons in bijzonder onzekere tijden, waardoor het moeilijk is om te voorspellen wat 2025 verder zal brengen. Maar zoals bij eerdere crisissen toont onze haven zich veerkrachtig en operationeel betrouwbaar. Die stabiliteit is van cruciaal belang, zowel voor onze klanten als voor de bredere economie. De protectionistische maatregelen van de Verenigde Staten maken tegelijk duidelijk dat Europa sterker moet inzetten op een robuust economisch beleid, om onze industrie te versterken en haar strategische positie te verankeren.โ€
Johan Klaps, Antwerps havenschepen en voorzitter Raad van Bestuur Port of Antwerp-Bruges: “De sterke containertrafiek onderstreept het belang van blijvende investeringen in onze haveninfrastructuur. Projecten zoals ECA (Extra Containercapaciteit Antwerpen) zijn essentieel om stappen te zetten richting duurzame groei, ruimte-efficiรซntie en versterkte concurrentiekracht. In de komende maanden worden daarin belangrijke stappen gezet. Verder wil ik alle havenmedewerkers bedanken voor hun inzet en flexibiliteit de afgelopen periode, onder meer tijdens de recente staking. Onze haventoppers behoren zonder twijfel tot de besten ter wereld.”
Dirk De fauw, Burgemeester van Brugge en ondervoorzitter Raad van Bestuur Port of Antwerp-Bruges: โ€Deze kwartaalcijfers benadrukken hoe waardevol de complementariteit tussen Antwerpen en Zeebrugge is. De combinatie van schaalgrootte en specialisatie bewijst zich keer op keer, zeker in een woelig internationaal klimaat. Dankzij nauwe samenwerking en gezamenlijke investeringen in infrastructuur en innovatie blijven we bouwen aan een sterke, geรฏntegreerde haven voor heel Vlaanderen. Zo kijken we uit om binnenkort de Oosterweel tunnelelementen te zien reizen van Zeebrugge naar Antwerpen.โ€

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.