Mediterranean Shipping Company (MSC) is een van de allergrootste zeevervoerders van containers ter wereld. De groep vult die activiteit aan landzijde aan met een ruime waaier aan logistieke diensten. Daar horen containerdepots bij waar de rederij laadkisten ter beschikking stelt van haar klanten. De rederij blijft dat netwerk uitbreiden. MSC beschikt binnen North Sea Port al over dergelijke depots bij Stukwerkers in Gent en bij Kloosterboer en Verbrugge in Vlissingen. Daar voegt het nu een volgend steunpunt bij Vlaeynatie aan de Autrichehaven in Terneuzen aan toe. Dit biedt een uitstekende uitvalsbasis voor de bediening van industrie en landbouw.
Trimodale terminal
Naast de meststoffenterminal voor Plantacote en zijn Zeeland Sugar Terminal baat bulkbehandelaar Vlaeynatie in Terneuzen een 30.000 m² grote containerterminal 3MCT uit. Die sluit aan op de weg, het water en het spoor. MSC zet in zijn streven naar duurzaamheid sterk in op het gebruik van alternatieve transportmodi. Bij 3MCT komen dagelijks binnenschepen containers laden en lossen van of naar alle grote containerterminals in Antwerpen en Rotterdam. Treinen verbinden de terminal met Antwerpen, de centrale draaischijf in het Europese netwerk van MSC, en Zeebrugge. Voor het voor- of natransport over de weg staat Swagemakers, de eigen transportdochter van Vlaeynatie, zo nodig klaar.
Groei in containeroverslag en vervoer per binnenvaart en spoor
Voor North Sea Port is de beslissing van MSC tweemaal goed nieuws, onderstreept CEO Daan Schalck. “Een bijkomend depot zet de groei van onze containeroverslag, die zich vorig jaar doorzette, kracht bij. Wanneer een speler van het formaat van MSC zo’n stap zet, gebeurt dat niet zonder reden en blijft dat niet onopgemerkt. Het geeft nog eens aan dat North Sea Port als schakel tussen de deepsea-containerhavens en het achterland een rol van betekenis kan spelen.”
Het plaatst ook een andere sterkte van North Sea Port voor het voetlicht: de haven is een knooppunt waar voor elk transport de juiste modus ingeschakeld kan worden en waar bedrijven de files op het wegennet kunnen omzeilen door lading via de binnenvaart of het spoor te vervoeren. De waterweg is met 58% van het volume bij North Sea Port de onbetwiste koploper in het achterlandvervoer.
“Wij werken ook hard om het aandeel van het spoor te verhogen. Met het nieuwe depot bij Vlaeynatie geeft MSC ons op beide fronten een bijkomend duwtje in de rug”, aldus Daan Schalck.