CityDepot, onderdeel van BD Logistics, opende vandaag officieel hun gloednieuwe hub aan de rand van stad Gent. De expert in duurzame stadsdistributie breidt hiermee zijn aanbod in de stad verder uit. De nieuwe hub is gevestigd in Evergem, vlakbij de ring en met vlotte toegang richting de binnenstad. De nieuwe locatie heeft een oppervlakte van maar liefst 3.000 m², wat de ambitieuze van plannen van CityDepot in Gent onderstreept. Met deze extra hub in Gent breidt de stadsdistributeur zijn capaciteit in en rond de stad fors uit.
Kristof Gouvaerts, managing director van BD Logistics legt uit: ‘Deze hub biedt heel wat opportuniteiten voor zowel onze retail- en e-commerce- als onze transportklanten. We gaan zo nog meer goederenstromen kunnen bundelen aan de rand van de stad en deze op een duurzame manier de binnenstad binnen brengen. Bovendien bevat de nieuwe hub eveneens de nodige koelruimtes. Dit sluit dan weer perfect aan bij onze fresh-oplossing, leveringen met actieve en passieve koeling.’
CityDepot wil naast deze nieuwe locatie ook de locatie op de Stropkaai verder verduurzamen. Deze locatie wordt ingezet als microhub. Gouvaerts: ‘Vanuit de Stropkaai zullen voornamelijk de fietsactiviteiten, in samenwerking met fietskoeriers, verder ontwikkeld worden. Daarnaast voorzien we ook dat de leveringen met onze elektrische bestelwagens deels hier zullen vertrekken.’. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Schelde verbindt het Bellevuepark met de Stropkaai. Er komt zo een veilige en vlotte verbinding met de dicht bewoonde wijken Ledeberg en Gentbrugge.
Daarmee kan de Belgische pionier in duurzame stadslogistiek nog meer nabijheid bieden tot de Gentse consument en de handelskernen.Â
Gentse schepenen Bracke, Storms en Watteeuw waren aanwezig op de feestelijke opening van de nieuwe CityDepot vestiging. Schepen Sofie Bracke, schepen van economie: ‘CityDepot is een pionier wat betreft zero emissie rijden en gebundeld transport. Ik ben dan ook blij dat zij blijven investeren in Gent. Duurzame stadslogistiek is een essentieel onderdeel van een toekomstbestendige handelskern.’. Dit bevestigt ook Annelies Storms, als schepen verantwoordelijk voor o.a. facility management: ‘Ons materiaaltransport willen we als stad veilig, efficiënt en duurzaam organiseren. Vandaar deze raamovereenkomst voor transporten met fietsen, elektrische voertuigen, voertuigen op CNG of aangedreven door waterstof, met partijen waarvan we weten dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Want het gaat voor ons ook om sociale duurzaamheid.’.
CityDepot, de Belgische pionier in duurzame stadslogistiek biedt als enige een duurzaam model aan voor groene stadsdistributie. Daarbij ligt de focus op het verminderen van het aantal logistieke bewegingen, de CO2 uitstoot en het aantal afgelegde kilometers in de stad. Voor schepen van mobiliteit en publieke ruimte Filip Watteeuw is deze focus een belangrijk pluspunt: ‘Als we de stad bereikbaar en leefbaar willen houden, moet het aantal voertuigbewegingen dalen. Niet alleen wat personenverplaatsingen betreft, maar ook wat leveringen betreft. Duurzame stadslogistiek is een goed alternatief: minder verplaatsingen met vrachtwagens, efficiëntere verplaatsingen en minder uitstoot . We zorgen voor steeds betere fietsinfrastructuur, dus is ook logistiek per fiets een logische keuze.’.
CityDepot heeft een vestiging in 8 Belgische steden: Gent, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Luik, Charleroi, Mechelen en Leuven.