Chris Mills is als Regional Managing Director bij C.H. Robinson verantwoordelijk voor zes Europese markten. Met zijn 17 jaar ervaring in logistiek en supply chain, bezit hij enorm veel strategisch inzicht in de Europese logistieke markt. Hij speelt een cruciale rol in het uitbouwen C.H. Robinson in Europa. Hij woont in Amsterdam, niet ver van het Europese C.H. Robinson hoofdkantoor.
Kan u kort beschrijven wat C.H. Robinson doet?
Bij C.H. Robinson geloven we in het versnellen van wereldwijde handel om de wereldeconomie te stimuleren. Door de talenten van onze werknemers, processen en technologie te gebruiken, helpen we onze klanten om slimmer te werken, niet harder. As één van ’s werelds grootste third-party logistics providers (3PL), bieden we een breed portfolio aan logistieke diensten, levering  van verse producten en managed services via ons globale netwerk. In Europa is C.H. Robinson een van de toonaangevende vrachtvervoerders voor wegtransport met een dynamisch netwerk van kantoren in de hele regio. Onze teamleden in Europa zijn meertalig, ervaren in het opbouwen van relaties en focussen op een goede service voor klanten.
Hoe ziet u de toekomst, niet enkel van uw bedrijf, maar ook van de sector waar u deel van uitmaakt?
Technologie brengt een revolutie teweeg in de industrie en zal dit blijven doen in de komende jaren. Naarmate de industrie blijft evolueren, zal de manier waarop supply chains beheerd worden dit ook doen. In de toekomst zou het kunnen dat de industrie steeds meer geautomatiseerd wordt, maar de komende twee à drie jaar is het belangrijk dat we het beste maken van deze transitieperiode. Ongeacht het bedrijf, geloven we dat iedereen momenteel dezelfde druk voelt om het hoogste niveau van klantervaring te behouden. Daarom is en blijft het essentieel om de manier waarop technologieën evolueren te begrijpen bij het beheren van supply chains.
Hoe ziet u dit evolueren?
Het Internet of Things en Logistiek 4.0 zijn al een aantal jaar een hot topic in de industrie. We leven momenteel in de toekomst van technologisch aangedreven supply chains, maar het is gewoon nog niet wijdverspreid. Een cruciaal element voor hoe we allemaal blijven evolueren zal afhangen van de snelheid waarmee we onze traditionele supply chains kunnen aanpassen naar een meer verbonden, slim en efficiënt supply chain ecosysteem. Het Internet of Things zal de systemen waar we vroeger mee werkten afbreken en de supply chain zal een volledig geïntegreerd ecosysteem worden dat helemaal transparant is voor iedereen die erbij betrokken is.
Wat zijn de gevaren en opportuniteiten?
Het is een nieuwe wereld. Verandering is een constante en gebeurt sneller dan ooit. Het IoT heeft bewezen dat het geen hype is. Het heeft een impact op bedrijven, het verstoort de manier waarop we nadenken over supply chains en het gebeurt snel. Kortom, het IoT geeft ons het voordeel om deze elementen die we al hebben te gebruiken. Smartphones worden bijvoorbeeld omgezet in supercomputers die we overal en altijd bij ons hebben. Wat vier à vijf jaar geleden als een luxe werd gezien, is ondertussen een minimumvereiste als we business doen. Dit biedt klanten oplossingen met toegevoegde waarde die hen en hun eindconsumenten een breder bereik geven, zonder alle kosten die verbonden zijn aan het gebruik van meerdere platforms zoals enkele jaren geleden nog de gewoonte was.
Bedrijven moeten bereid zijn om te investeren in TMS technologie – het is een dure oefening om te kopen, implementeren en onderhouden. Klanten die TMS ecosystemen nodig hebben, kunnen echter kiezen om samen te werken met outsourcing providers die de beste technologie en opgeleide experten hebben om dit aan te bieden. Deze experten zijn vandaag de dag moeilijk te vinden, aangezien de industrie sneller evolueert dan dat werknemers gekwalificeerd worden.
Bedrijven hebben het ook moeilijk om een goede supply chain mindset te meten. Als er weinig talent is, is het van essentieel belang dat verladers de juiste partners kiezen die niet enkel de uitvoering kunnen verzorgen, maar ook de nodige expertise bezitten om voortdurend te verbeteren, te innoveren en het bedrijf vooruit te duwen.
En hoe zal C.H. Robinson omgaan met deze gevaren en opportuniteiten?
Bij C.H. Robinson blijven we ons concentreren op onze mensen, processen en technologie. Het eerste punt dat we tijdens deze overgangsperiode aannemen is dat we moeten onthouden dat de logistieke sector uiteindelijk om mensen gaat en wij geloven dat dit zo zal blijven. Nochtans moeten we onze mensen blijven helpen doorheen deze transitie en hen op de toekomst voorbereiden door hen proactief de juiste trainingen en skillsets te geven.
Met de overvloed aan beschikbare informatie en technologie, zou het gemakkelijker moeten zijn om de juiste supply chain leverancier te kiezen. Een veel voorkomend probleem is echter het vermogen van een bedrijf om dit te vatten. Het technologische platform Navisphere® dat C.H. Robinson intern ontwikkelde, biedt een volledige zichtbaarheid aan uw activiteiten, 24 uur per dag online tracering, een enkele connectie met uw klanten en leveranciers om uw geoptimaliseerde bedrijfsprocessen te ondersteunen en biedt u de tools om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. We evolueren voortdurend om efficiëntere processen aan te leveren die manuele activiteiten verminderen en meer accurate informatie verschaffen. Onze nieuwste mobile Navisphere® Driver app stuurt bijna real-time laadupdates naar chauffeurs en verladers met voorspellende informatie die vervoerders kan helpen om corrigerende acties te ondernemen wanneer de geschatte aankomsttijd afwijkt van de oorspronkelijke planning.