Samen met 193 andere luchthavens ondertekent Brussels Airport de resolutie van luchthavenvereniging ACI Europe om geen CO2 meer uit te stoten, ten laatste in 2050. De luchthavensector heeft zich op het 29e jaarlijkse Congres van ACI Europe in Cyprus verenigd achter ambitieuze klimaat- en andere duurzaamheidsdoelstellingen. De luchthavens zetten zo een baanbrekende stap in het klimaatplan van de eigen industrie in lijn met het Akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde ruim onder de 2 graden te houden.
Onder de noemer “NetZeroCarbon2050” engageren 193 luchthavens uit 24 landen zich om netto geen CO2 meer uit te stoten, ten laatste tegen 2050. Om dat te bekomen, zullen de luchthavens hun CO2-uitstoot tot nul te herleiden. Ook Brussels Airport ondertekent met overtuiging deze resolutie van de luchthavenindustrie.
“Brussels Airport engageert zich al sinds 2011 om haar CO2-uitstoot sterk te verminderen. Sinds 2018 zijn we ook CO2-neutraal volgens het Airport Carbon Accreditation Program van ACI Europe. Het is de hoogste tijd om als industrie en als individuele speler de volgende stap te zetten en een CO2-nuluitstoot te gaan implementeren zonder offsetting. We zijn ervan overtuigd dat dit een haalbare kaart is, dankzij research en innovatie, verdere eigen investeringen, kennisuitwisseling en partnerships in onze sector”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Dr Michael Kerkloh, President of ACI EUROPE en CEO van München Airport legt uit: “De Europese luchthavens zijn toonaangevende spelers op gebied van klimaatacties. Het laatste decennium konden we elk jaar emissiereducties aankondigen. Vandaag zijn 43 luchthavens effectief CO2-neutraal, in overeenstemming met de internationale norm van de Airport Carbon Accreditation. Het engagement dat we vandaag aangaan, voegt hier nog een nieuwe dimensie aan toe – zonder enige nadelen. Ons engagement voor NetZero2050 laat ons voornamelijk toe op één lijn te blijven met het Akkoord van Parijs en de doelen die de meeste Europese landen nastreven.”
Patrica Espinosa, Executive Secretary of the UNFCCC merkt op “Het IPCC Special Report van oktober vorig jaar is ondubbelzinnig over de noodzaak om een nuluitstoot van CO2 te bereiken tegen 2050. We hebben alle sectoren nodig om dit gezamenlijke doel na te streven. Het is daarom bemoedigend te zien dat de luchthavensector vrijwillig zijn ambities verhoogt. We kijken ernaar uit met deze sector samen te werken.”
Netto nul CO2-uitstoot is pijler in duurzaamheidsstrategie
De resolutie van NetZeroCarbon2050 is een van de pijlers van de duurzaamheidsstrategie die ACI Europe heeft voorgesteld op het Jaarlijkse Congres. Brussels Airport was een van de luchthavens die deel uitmaakten van het kernteam dat de duurzaamheidsstrategie van ACI Europe heeft uitgeschreven.
De duurzaamheidsstrategie van Brussels Airport en deze van ACI Europe is gebaseerd op de 17 Duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties. “Als pionier in het uittekenen van een duurzaamheidsstrategie voor onze luchthaven maken we deel uit van het kernteam binnen ACI Europe om voor de hele sector de krijtlijnen en doelstellingen mee vorm te geven. Als belangrijk economisch ecosysteem in de maatschappij moeten luchthavens naast hun milieu-impact beperken, ook positieve vooruitgang aansporen op bijvoorbeeld mobiliteit, welvaart, duurzame jobs en diversiteit”, aldus nog Arnaud Feist.
Brussels Airport heeft binnen haar duurzaamheidsstrategie 5 werkvelden geïdentificeerd waarbinnen op korte termijn een grote vooruitgang geboekt kan worden. Verschillende projecten in dit kader werden de laatste tijd reeds geïmplementeerd, zoals geïllustreerd hieronder.
1. Afvalbeheer
• 25 luchthavenpartners ondertekenen Afvalcharter om het afvalvolume te verminderen en beter te sorteren en te recycleren.
• Verschillende partners, zoals douane en luchtvaartmaatschappijen, werken samen om de invoer van bushmeat tegen te gaan.
2. Grondgeluid en lokale luchtkwaliteit
• 30 elektrische bussen vervangen dieselbussen op tarmac.
• Partners op Brussels Airport onderschrijven het principe van ‘collaborative environmental management’ (CEM) om de milieu-impact van de luchtvaartactiviteiten te beperken.
3. Inclusie
• Aviato, het nieuwe tewerkstellingsorgaan van Brussels Airport, werd opgericht.
• Gerichte opleidingstrajecten voor jobs op de luchthaven voor werklozen en andere geïnteresseerden zijn opgestart.
4. Duurzame infrastructuur
• De bouw van de energiezuinige logistieke gebouwen op Brucargo West is van start gegaan.
• Energiezuinige kazernes van de brandweer op Brussels Airport werden in dienst genomen.
5. Mobiliteit
• De Ringtrambus rijdt vanaf september op Brussels Airport.
• De zelfrijdende bus wordt volgend jaar getest op Brussels Airport.