Bij Brussels Airport wordt al een aantal jaren gesproken over uitbreiding van de luchthaven. Zo waren er ideeën over onder andere een nieuwe pier en een verlenging van een landingsbaan. Maar die plannen gaan voorlopig niet door. Brussels Airport gaat in zijn nieuwe vergunningsaanvraag dus geen voorstellen doen voor uitbreiding van de infrastructuur. Er zal ook geen aanvraag komen om meer nachtvluchten te organiseren.
Toch heeft Brussels Airport ambitieuze plannen. Tegen 2032 verwacht ze 32 miljoen passagiers. Dat zijn er 5,6 miljoen meer dan in recordjaar 2019. Ook op het vlak van cargo wil ze groeien. Er wordt een verdubbeling van de hoeveelheid cargo voorzien. Concreet betekent dit dat BA een miljoen ton cargo wil verwerken tegen 2032.
Maar daar is dus geen bijkomende infrastructuur voor nodig. Er wordt verwacht dat het aantal vliegbewegingen ongeveer stabiel kan blijven. Dat is mogelijk doordat er steeds grotere vliegtuigen gebruikt worden en dat de bezettingsgraad stijgt.
In sommige omliggende gemeenten wordt voorzichtig positief gereageerd op de beslissing om geen uitbreiding van de luchthaven en nachtslots aan te vragen. Maar er klinken ook kritische stemmen die zich afvragen of de groeiplannen van Brussels Airport wel mogelijk zijn zonder die uitbreiding.