Airport Intelligence, de nieuwe dochteronderneming van Brussels Airport, heeft als doel de operationele en commerciële kennis en expertise van een grote luchthaven te delen met andere bedrijven over de hele wereld. Airport Intelligence biedt deze bedrijven hulpmiddelen en methodes aan die op Brussels Airport hun nut al bewezen hebben om hun operationele processen, de dienstverlening aan de klanten en de veiligheid en beveiliging te verbeteren.
Brussels Airport werkt er al jaren hard aan om haar passagiers een dienstverlening van hoge kwaliteit te verstrekken en haar klanten, luchtvaartmaatschappijen en logistieke partners de meest efficiënte operationele processen te bieden. De grote expertise hierin heeft geleid tot meerdere succesvolle projecten en een internationale erkenning van deze knowhow.
Gezien de toenemende vraag om haar kennis en ervaring te delen,heeft Brussels Airport besloten haar consultancydiensten onder te brengen ineen speciaal daartoe opgerichte onderneming, Airport Intelligence. Via experts die op Brussels Airport projecten binnen diverse domeinen tot een goed einde hebben gebracht, biedt deze onderneming andere luchthavens, maar ook bedrijven in andere sectoren,een reeks beproefde hulpmiddelen en methodes aan om hun operationele processen te optimaliseren, hun dienstverlening aan de klant te verbeteren en hun commerciële performance te versterken.
“Met Airport Intelligence lanceren wij een gespecialiseerde consultancy onderneming die de kennis en expertise van een toonaangevende luchthaven deelt”, zegt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport.“Airport Intelligence helpt bedrijven om hun operationele efficiëntie, veiligheid en beveiliging te maximaliseren en hun dienstverlening aan de klant te verbeteren dankzij methodes en hulpmiddelen die zijn ontwikkeld door Brussels Airport, dat in de loop der jaren aanzienlijke expertise heeft opgebouwd in deze domeinen.“
Verbeteren van de processen en de klantenervaring
Airport Intelligence biedt diensten in verschillende domeinen: verbetering van de operationele processen en de klantenervaring, optimalisering van de commerciële prestaties, veiligheid en beveiliging. Deze diensten zijn niet alleen nuttig voor andere luchthavens, maar ook voor bedrijven die in andere sectoren actief zijn, zoals ziekenhuizen of de evenementensector. Airport Intelligence kan bijvoorbeeld putten uit de ervaring die werd opgedaan tijdens de grootscheepse renovatie van de drie vertrek –en landingsbanen van Brussels Airport in de afgelopen vijf jaar. Deze werken, die een aanzienlijke impact hadden op de operaties,werden binnen de vastgelegde timing en budgetten afgerond, ondanks het feit dat met een zeer groot aantal externe partners werd samengewerkt. Een goede coördinatie was een sleutelelement voor dit succes.
Andere belangrijke ervaringen hebben te maken met de beveiliging van de luchthaven en de infrastructuur, en met de veiligheidsprocedures en –evaluaties in overeenstemming met de strenge internationale regels en voorschriften. Zo is de uitvoering van grootschalige noodinterventiesimulaties van essentieel belang om de respons van de noodhulpdiensten van de luchthaven en de andere stakeholders bij incidenten en ongevallen te kunnen testen en evalueren. Dankzij deze oefeningen binnen een gecontroleerde omgeving is Brussels Airport er zeker van dat de nooddiensten hun rol vervullen.
“Nu de luchtvaartsector de zwaarste crisis in zijn geschiedenis doormaakt, is operationele en commerciële optimalisatie belangrijker dan ooit”, zegt Jo De Lange, General Manager van Airport Intelligence. “Niet alleen is er Europese regelgeving op komst die de luchthavens zal verplichten er een perfecte planning en organisatie op na te houden, maar ook de onzekerheid over de passagiersvolumes maakt het nog moeilijker om zich voor te bereiden en de juiste mensen en middelen toe te wijzen voor de operaties. Dankzij het nieuwe aanbod van Airport Intelligence kunnen luchthavens ervoor zorgen dat ze klaar zijn voor de nieuwe regelgeving, terwijl ze tegelijk hun operaties kunnen optimaliseren op een moment dat elke euro telt.”
Airport Intelligence,dat enkele weken geleden officieel van start ging,neemt de diensten over die tot nu toe werden aangeboden door Brussels Airport Consulting en die nu zijn geïntegreerd in de nieuwe onderneming.
Bron: TransportNieuws.be