De cargozone van Brussels Airport heeft zich de voorbije jaren continu verder ontwikkeld. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar opslag- en afhandelingsmagazijnen, en gezien de nood aan modernisering van verschillende gebouwen, investeert Brussels Airport de komende drie jaar 70 miljoen euro in de herontwikkeling van de centrale zone op BRUcargo. De werken gaan deze week van start.
Herinrichting en modernisering
De cargozone op Brussels Airport heeft de voorbije jaren heel wat nieuwe ontwikkelingen gekend en in de komende maanden en jaren wordt een volgende stap gezet. De herinrichting van de het centrale deel van de cargozone en de ontwikkeling van nieuwe cargogebouwen en kantoren op de luchthavensite zal ervoor zorgen dat de luchthaven nieuwe partners kan verwelkomen en de nieuwe en huidige partners magazijnen en kantoorruimtes kan aanbieden die groter, efficiënter, moderner en duurzamer zijn.
“Het versnellen van de ontwikkeling van onze cargozone is één van de prioriteiten in de nieuwe strategie van Brussels Airport.”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport Company. “We willen onze positie als mondiale cargohub versterken en de cargozone op een duurzame manier verder ontwikkelen om onze logistieke partners de meest efficiënte infrastructuur en operationele processen aan te bieden.”
70 miljoen euro investering
Tegen begin 2025 worden er drie nieuwe moderne en duurzame gebouwen, inclusief parking, in gebruik genomen in het midden van de cargozone van Brussels Airport, de zone Brucargo Centraal. Na de oplevering van Brucargo West, het Animal Care & Inspection Center twee jaar geleden en het nieuwe gebouw van Swissport Cargo, wordt hiermee de ontwikkeling van de cargozone dus voortgezet om aan de groeiende vraag naar capaciteit te voldoen. Er wordt maar liefst 70 miljoen euro geïnvesteerd in de herontwikkeling van deze zone van 83.500 m², die in het hart ligt van onze cargoactiviteiten en gelegen is in de tweede lijn wat betreft de toegang tot het tarmac. De sloopwerken van de acht verouderde gebouwen in die zone beginnen over enkele dagen, de bouwwerkzaamheden zullen eind 2023 van start gaan. Modernisering, innovatie en duurzaamheid zijn de kernelementen voor deze nieuwe gebouwen.
“Onze cargoactiviteiten groeien constant en onze cargozone is in volle ontwikkeling.”, zegt Arnaud Feist. “De vraag van de huidige en toekomstige partners naar opslag- en afhandelingscapaciteit is dan ook groot. Hoewel de cargozone van Brussels Airport al zeer groot is, is het belangrijk om de oppervlaktes is het belangrijk om de ruimtes te herdenken en te reorganiseren voor meer efficiëntie. Duurzaamheid is een essentieel onderdeel van deze modernisering. Brussels Airport wil de energie-efficiëntie van haar hele infrastructuur verbeteren, een strategie die veel verder reikt dan alleen de cargozone.”
De herinrichting van Brucargo Centraal maakt het ook mogelijk om de verkeersdoorstroom en de mobiliteit te verbeteren en veiliger te maken om de operaties te optimaliseren. Het nieuwe mobiliteitsschema zal de veiligheid en mobiliteit van alle gebruikers verbeteren, met inbegrip van voetgangers en fietsers.
Stijgende volumes
In 2021 werd er 843.000 ton cargo via Brussels Airport getransporteerd. Deze stijgende volumes (+30% ten opzichte van 2020), wijzen op de toenemende belangstelling voor het luchtvrachtvervoer, die tijdens de Covid-crisis versterkt werd wat betreft de farmaceutische producten en e-commerce. Als essentiële hub voor het wereldwijde transport van vaccins had en heeft Brussels Airport een cruciale rol in de strijd tegen Covid. En dat is niet alles. Brussels Airport biedt een uniek cargoplatform met een geavanceerde infrastructuur, een zeer uitgebreid netwerk en klantgerichte technologieën, waarbij de activiteiten gericht zijn op vier specialiteiten: e-commerce, bederfbare goederen, levende dieren en farmaceutische producten. Om aan deze grote vraag te voldoen, beslaat de cargozone van Brussels Airport een oppervlakte van 130 hectare met niet minder dan 380.000m² aan magazijnen.
Met deze belangrijke investering in Brucargo Centraal versterkt Brussels Airport haar cruciale positie als tweede economische hub van België.