Brussel investereert in camera’s voor slimme kilometerheffing

Sven Gatz

Vlaanderen, Wallonië en Brussel discussiëren nog heftig over de kilometerheffing, maar Brussel wacht niet. Het begint met voorbereidende investeringen voor een slimme kilometerheffing (bron: de Standaard). â€˜We mogen nu absoluut niet stilvallen’, zegt minister Sven Gatz (Open VLD).

Ongeveer 68 miljoen euro zal zorgen voor een uitbreiding van het cameranetwerk, maar er komt ook een nieuwe mobiliteitsapp. Europa betaalt hier 51 miljoen van via het Europese relanceplan. Gatz geeft aan dat hij dit investeringsgeld van Europa niet wil laten liggen omwille van moeilijke besluitvorming in de regering.

Nochtans zei Rudi Vervoort, zijn eigen Brusselse minister-president pas nog dat de kilometerheffing wellicht voor de volgende legislatuur zal zijn. De slimme kilometerheffing is een belangrijk punt sinds de start van de Brusselse regering. Voertuigen moeten belast worden op basis van type, tijdstip en afstand. Vlaanderen en Wallonië vrezen dat dit ten koste zal zijn van hun pendelaars. En met de komende verkiezingen van 2024, leek Vervoort dan ook geneigd om de kilometerheffing achteruit te schuiven.

Gatz wil met deze investering toch wat wind in de zeilen houden voor een project dat volgens hem goed is voor de economie en klimaatdoelstellingen. Zelfs al zou de slimme kilometerheffing er nooit komen, dan kunnen de camera’s nog steeds gebruikt worden voor de uitbouw van de Brusselse lage-emissiezone (LEZ).

In afwachting van de kilometerheffing komt er dus ook een mobiliteitsapp. Deze zal mensen (ook pendelaars en bezoekers in Brussel) laten zien wat hun meest ecologische traject is naar Brussel, met de beschikbare mobiliteitsalternatieven.

In oktober geeft de Raad van State advies. Wordt vervolgd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.