bpost maakt het mogelijk om dag of adres te wijzigen voor zending die al onderweg is

bpost

Via de My bpost app kunnen klanten nu aan hun postbode laten weten dat ze hun pakje of aangetekende brief op een andere dag willen ontvangen, of zelfs op een ander adres. Zelfs als de zending al onderweg is. Hiermee geeft bpost nog meer de sleutel van de levering in handen van de klant.

Of mensen nu thuiswerken, op kantoor zijn, of toevallig de deur uit gaan met vrienden: bpost wil dat niemand nog een pakje of aangetekende zending mist en past zich daarom aan aan de noden van zijn klanten in plaats van omgekeerd. Uit een marktonderzoek bij gebruikers van de My bpost app in maart van dit jaar bleek dat 92% van de mensen de dag van levering zelf wil kunnen kiezen. 80% geeft aan een nieuw adres voor levering te willen kunnen doorgeven wanneer het pakje al onderweg is.

Daarom ontwikkelde bpost twee nieuwe functies in de app, die nu ‘live’ zijn:

  • Ontvang op een andere dag

Sinds vrijdag 8 november kan iedereen via de app aan de postbode vragen om met een pakje of aangetekende zending één werkdag later langs te komen dan gepland. Men kan deze optie selecteren vanaf het moment dat de levering via de app of via mail aangekondigd is. De optie kan aangevinkt worden tot op het moment dat de postbode ‘s morgens met de zending vertrekt, dus ook nog op de dag van levering. Bij aangetekende brieven gaat dat tot het moment waarop de zending gesorteerd is.

  • Ontvang op een ander adres

Naast de dag van de levering, kan de geadresseerde ook de bestemming van zijn pakje nog wijzigen. Met één tik op de smartphone krijgt de postbode het nieuwe adres door, dat zich wel in dezelfde regio moet bevinden. Het nieuwe adres voor een pakje doorgeven kan vanaf het moment dat de levering van het pakje in de app of via mail aangekondigd is, tot het moment waarop de postbode ‘s morgens vertrekt. De postbode biedt de zending dan diezelfde dag nog aan op de nieuwe locatie.

Ook bij aangetekende zendingen kan de bestemmeling het adres nog wijzigen, al kan men dit om veiligheidsredenen enkel laten omleiden naar een erkend Postpunt of Postkantoor. Een aangetekende zending omleiden kan vanaf het moment dat die in de app aangekondigd is, tot het moment waarop de zending gesorteerd wordt.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.