bpost breidt vanaf vandaag de keuzemogelijkheden voor levering van pakjes fors uit, klanten die niet thuis zijn kunnen nu zelf kiezen waar de postbode het pakje levert, dat kan bij een buur, een veilige plaats naar keuze of een eigen gekozen afhaalpunt in de buurt zoals een postkantoor of postpunt.
Ongeveer 14% van de thuisleveringen van pakjes zijn niet van de eerste keer succesvol omdat er niemand thuis is om het pakje aan te nemen. Om de klanten meer flexibiliteit te geven en sneller hun pakjes te kunnen ontvangen, breidt bpost de keuzemogelijkheden voor thuislevering nu uit. Want niet enkel de eindklanten wenst meer flexibiliteit, ook de webshops zijn vragende partij om de klant (nog) meer keuzevrijheid te geven. Het is meteen gebruiksvriendelijker en de klant mist nooit meer een levering.
Levering bij de buur, op een veilige plaats of een afhaalpunt naar keuze
Via de website van bpost kan de klant vanaf vandaag kiezen waar de postbode het pakje moet leveren indien er niemand thuis is. Dat kan bij een zelfgekozen buur binnen een straal van 50 meter, een veilige plaats in de buurt van het huis  (bijvoorbeeld de carport) of een afhaalpunt naar keuze in de buurt, zoals een postkantoor, postpunt of – vanaf 2018 – een pakjesautomaat. Een klant die niets wenst te wijzigen aan het huidige proces, hoeft uiteraard geen voorkeur op te geven. bpost legt de keuze volledig bij de klant.
bpost heeft het nieuwe concept grondig getest dit jaar met 4 pilootprojecten in evenveel steden (Roeselare, Seraing, Moeskroen en Turnhout). De reacties op dit initiatief waren zeer lovend met 60% van de opgegeven voorkeuren afkomstig van klanten die in het verleden ooit een levering misten.
De concrete implementatie van de keuzemogelijkheden zal gefaseerd gebeuren per regio, tegen eind maart 2018 kan iedereen in België zijn pakje op een zelfgekozen plaats ontvangen.