In een magazijn is de ruimte dikwijls beperkt. Heftruckchauffeurs moeten vaak in smalle ruimtes, tussen planken en gestapelde pallets manoeuvreren. Dit leidt vaak tot ongevallen met schade aan goederen of voertuigen. Dat is niet alleen vervelend maar ook behoorlijk duur. Erger dan materiële schade zijn persoonlijke letsels. Volgens een studie van de Duitse Beroepsvereniging voor Handel en Goederenlogistiek (BGHW – Berufsgenossenschaft für Handel und Warenlogistik) komen persoonlijke letsels het vaakst voor wanneer het voertuig achteruitrijdt in een kleine ruimte van één tot drie meter. Alleen al in Duitsland gebeuren jaarlijks ongeveer 12.000 ongevallen met heftrucks (bron: WEKA). “De chauffeur kan onmogelijk alles tegelijk zien – daarom is het Bosch multi-camerasysteem zo handig”, zegt Andrew Allen, verantwoordelijk voor de Commercial Vehicle en Off-Road unit bij Bosch.
Het volledige plaatje
Door gebruik te maken van sight assist (visuele assistentie) kan het multi-camerasysteem een volledig 360°-zicht rond de heftruck weergeven – zelfs als er een grote vracht getransporteerd wordt. Dit vereenvoudigt de taak van het opheffen en verplaatsen van ladingen, zelfs in smalle ruimtes. Het systeem helpt de heftruck met precisie te manoeuvreren en maakt het mogelijk om de afstanden nauwkeuriger in te schatten terwijl het voertuig in beweging is. Zo kunnen chauffeurs hun logistieke taken eenvoudig, veilig en efficiënt uitvoeren.Het multi-camerasysteem bestaat uit een controle-eenheid en vier zeer compacte korteafstandscamera’s. Samen kunnen ze een gebied van acht bij acht meter vastleggen. De camera’s werden oorspronkelijk door Bosch ontworpen voor het personenautosegment en zijn nu aangepast aan de speciale behoeften van de logistiekmarkt.
Camera’s leggen de volledige omgeving rond het voertuig vast
De camera’s bevinden zich aan de voor- en achterkant, en aan beide zijkanten van het voertuig. Met een lensopening van bijna 190° brengen ze de volledige omgeving van het voertuig in beeld. Chauffeurs krijgen een realistische weergave van hun voertuig in een gedetailleerd 3D-model op een display te zien. Terwijl het voertuig beweegt, wordt het beeld van de omgeving in real time aangepast. Afhankelijk van de voertuigtoepassing, kan de fabrikant het scherm vooraf configureren en individuele of 360°-beelden weergeven, op een volledig scherm of via splitscreens. De chauffeur kan dan het meest geschikte beeld voor zijn werktaak uit de voorgeprogrammeerde opties kiezen.
Rijstrookweergave wijst de weg
Het multi-camerasysteem kan de onmiddellijke route voor-, achter- en bovenaan het voertuig visueel projecteren. De controle-eenheid meet de stuurhoek, berekent de resulterende route en toont deze op het display. Als de stuurhoek verandert, herberekent het systeem de route en wordt het display dienovereenkomstig aangepast. De rijstrookweergave dient in de eerste plaats als hulp bij het manoeuvreren en het invoegen.