Bol.com schrapt in 2019 waar mogelijk de blauwwitte bol.com-doos. Dit jaar nog worden circa 3,5 miljoen artikelen zonder de herkenbare bol.com-doos verstuurd. Is de kartonnen doos noodzakelijk voor de bescherming van het artikel, dan verpakt bol.com het op een zo verantwoord mogelijke manier. Zo introduceert bol.com ook een verzendzak van gerecycled plastic en wordt het gebruik van karton en opvulmateriaal beperkt. Dit zorgt voor minder loze lucht in pakketjes, waardoor er minder transportbewegingen zijn. Deze duurzame verpakkingsmaatregelen zijn onderdeel van de ambitie van bol.com om de CO2-uitstoot per pakket terug te brengen naar 0 gram in 2025.
Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com: “Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is? Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming. Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025. We weten dat we nog veel stappen moeten zetten om onze doelstellingen te realiseren, maar door het elke dag beter te doen, halen we een nog duurzamere e-commerce dichterbij.”
Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com. Omdat dit een substantieel aandeel is, kan bol.com met duurzame verpakkingsmaatregelen een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.