BMa, de Belgische Mededelingsautoriteit zet het licht op groen voor de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De plannen voor de fusie lagen al een paar jaar op tafel en begin 2021 kwamen de havens zelf al overeen om in de toekomst te werken als Port of Antwerp Bruges. In de fusiehaven zal Antwerpen een belang krijgen van 80,2%, Zeebrugge krijgt 19,8%.
Omdat Antwerpen vooral sterk is in de doorvoer van chemicaliën en Zeebrugge een echte importhaven voor auto’s is en vloeibaar aardgas, vullen de twee elkaar mooi aan. Bovendien zou er een goede synergie ontstaan die helpt bij de overgang naar een digitale en groene economie.
De nieuwe haven zou ongeveer evenveel containers behandelen als de haven van Rotterdam. Wat betreft de behandeling van goederen, blijft Rotterdam echter een stuk groter dan Port of Antwerp Bruges.
Jacques Vermeieren, die nu CEO is van Port of Antwerp, zal de leiding over Port of Antwerp Bruges opnemen. Zijn focus zal liggen op het verbeteren van de verbindingen tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge.