Met welke verzendkosten gaat een klant akkoord? Welke levertijden verwachten onlinekopers als zij iets in een ander Europees land bestellen? Wie is bereid meer te betalen voor een duurzame levering? Antwoorden op deze en andere vragen zijn te vinden in een onlangs gepubliceerd rapport van Seven Senders. Het rapport vat de belangrijkste resultaten samen van een onderzoek dat begin 2021 is uitgevoerd. Het wordt duidelijk dat het van land tot land verschilt waarvan het afhangt of de klant een aangename onlinewinkelervaring heeft of juist gefrustreerd raakt. Seven Senders geeft ook tips hoe aanbieders van e-commerce hun klanten de perfecte winkelervaring kunnen bieden.
Seven Senders heeft in samenwerking met onderzoeksbureau YouGov in totaal 8.602 onlineshoppers ondervraagd in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland. Bij de gestelde vragen is er rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces, van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending.
Verzendkosten, duurzaamheid en betaalmethodes
Deelnemers werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55 procent van de respondenten in elk land aan dat dit het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische ondervraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6 procent dit. Dit is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar onlinekopers gratis verzending verwachten, of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid om meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt deze bereidheid gevoelig echter gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
Verwachtingen over levertijd en informatiebehoefte
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87 procent vrede met een langere levertijd, als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering. 72% van de ondervraagden gaf aan dit belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
Sterke partner met ervaring
“Met de resultaten van dit onderzoek, samengevat in de whitepaper, leveren wij belangrijke inzichten over de specifieke gewoontes in de verschillende landen die online retailers helpen in het bieden van een optimale bezorgervaring voor de eindklant. Daarmee willen wij hen doelgerichte ondersteuning bieden bij de uitbreiding en het aansnijden van nieuwe markten”, aldus Thomas Hagemann, oprichter en co-CEO of Seven Senders.
Dat lukt Seven Senders met de verzamelde kennis samengevat in de whitepaper, maar ook met de praktische ondersteuning van een koeriersnetwerk van 100 pakketbezorgers voor uitstekende, lokale verzend-, of tracking- en retourdiensten. Seven Senders biedt online retailers alle service rondom verzending vanuit één hand en zorgt daardoor voor duurzaam succes op de internationale e-commercemarkt.
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.