‘Fondation Vinci Autoroutes’ bevraagt elk jaar in heel Europa weggebruikers over hun gedrag. Dit jaar werd de bevraging bij een representatieve steekproef van de bevolking gehouden in 11 Europese landen. Dit zijn de belangrijkste resultaten voor België.
Wegcode volgen? Dat doen we om geen boete te krijgen.
84% van de Belgische bestuurders wijkt wel eens af van de bestaande verkeersregels. Nergens elders in Europa ligt dat percentage zo hoog. Van de Belgen die de regels niet volgen doet 60% dat omdat ze de regels niet altijd aangepast vinden aan de situatie. Ook dat is het hoogste percentage van alle Europese landen. 30% vindt dat sommige regels er enkel zijn om geld op te leveren door het uitschrijven van boetes.
Welke reden beschrijft het best, waarom je niet altijd de verkeersregels volgt?
|
België |
Europees gemiddelde |
De regels zijn niet altijd coherent |
60% |
52% |
Sommige regels zijn er enkel om boetes te geven |
30% |
29% |
Ik mag er van afwijken, want ik ben bijzonder voorzichtig |
20% |
22% |
Het is mijn vrijheid |
8% |
10% |
Ik mag ervan afwijken, want ik ben een ervaren bestuurder |
8% |
9% |
Wanneer we wel de regels volgen, is dat niet noodzakelijk om ons te beschermen. Slechts 23% haalt dit argument aan ten opzichte van 26% in Europa. 15% geeft als hoofdreden ‘om de anderen te beschermen’. Europees ligt dat gemiddelde op 22%. 1 op de 5 van de Belgische bestuurders (20%) geeft als hoofdreden om de wegcode te volgen dat ze geen boete willen krijgen. Daarmee scoort België het hoogst van alle landen. Europees ligt het gemiddelde op 11%. Geld is dus nergens anders dan in België zo een intrinsieke motivatie om de regels te respecteren.
Wanneer je de verkeersregels volgt is dat eerst en vooral….
|
België |
Europees gemiddelde |
… omdat ik denk dat de regels relevant zijn |
30% |
30% |
… om mezelf te beschermen |
23% |
26% |
… om beter de anderen te beschermen |
15% |
22% |
… om mijn passagiers te beschermen |
12% |
11% |
… om een boete te vermijden |
20% |
11% |
2 op de 3 Belgen vergeet te vertragen bij wegenwerken
Dat we het niet zo nauw nemen met de verkeersregels leidt onvermijdelijk tot gevaarlijke situaties waarbij doden en gewonden kunnen vallen. Zo geeft 2 op 3 de Belgische bestuurders (67%) aan dat ze wel eens vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken. Ook daar zijn we de weinig benijdenswaardige Europese kampioen. Het gemiddelde in de andere landen bedraagt 51%. In 2019 kwamen er nog 23 mensen om het leven in een ongeval in de buurt van wegenwerken. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen 5 jaar.
61% van de Belgische bestuurders stopt trouwens niet waar ze echt tot stilstand moeten komen, maar vertraagt enkel. Ook daar wordt in geen enkel ander land zo een loopje genomen met het reglement. Europees ligt het gemiddelde op 43%.
Prevalentie van risicogedrag
|
België |
Europees gemiddelde |
Vergeten te vertragen in de buurt van wegenwerken |
67% |
51% |
Op de autosnelweg op de middenstrook rijden terwijl de rechterrijstrook vrij is |
49% |
50% |
Al rijdend navigatiesysteem instellen |
55% |
43% |
Niet volledig stoppen wanneer het moet |
61% |
43% |
Een volle witte lijn oversteken om een voertuig in te halen of om rechtsomkeer te maken |
35% |
37% |
Voorbij een verkeerslicht rijden wanneer het oranje is en rood gaat worden |
62% |
62% |
Parkeren of stoppen op een fietspad of busbaan |
23% |
18% |
Al rijdend kijken naar een film op de smartphone of tablet |
6% |
7% |
1 op de 2 Belgen ‘neemt’ zijn voorrang
49% van de Belgische bestuurders geeft aan dat ze hun voorrang ‘nemen’ als de bestuurder die voorrang heeft te lang treuzelt of als ze zelf niet willen wachten. Ook daar blijken we het meest ongeduldig te zijn van alle bevraagde landen. Europees ligt het gemiddelde op 35%. Bijna 1 Belgische bestuurder op de 5 (18%) geeft toe niet dezelfde persoon te zijn wanneer hij of zij achter het stuur zit. Dat is het hoogste percentage van Europa (ex-aequo met de Britten)
Conclusie
Het verkeersreglement is een set van afspraken die gemaakt zijn om ervoor te zorgen dat jezelf en alle andere weggebruikers veilig op hun bestemming geraken. De Belgische bestuurders geven al te vaak een eigen interpretatie aan die regels. Voor 1 op de 5 bestuurders blijkt de hoofdreden om zich aan het verkeersreglement te houden van financiële aard. Ze willen vooral geen boete krijgen. Nergens anders in Europa ligt dat percentage zo hoog.
Om dat verkeersveiligheid in ons land te verbeteren, moeten we echter streven naar andere intrinsieke motivatiefactoren. We moeten blijven inzetten op het geven van inzicht in de mogelijke gevolgen van foutief rijgedrag. Het verkeer ben je immers nooit alleen, maar zijn wij allemaal samen. |