Bedrijfswagens als deeleconomie?

Bedrijfswagens als deeleconomie?

De deeleconomie is al enkele jaren bezig aan een opmars. Het steeds grotere aanbod aan deelwagens in Vlaamse steden is hier een goed voorbeeld van. Maar ook in de logistieke sector wordt het deelprincipe al toegepast: van pools voor het delen van vrachtwagenchauffeurs tot het delen van magazijnruimte. Platformen brengen vraag en aanbod heel eenvoudig en snel met elkaar in contact. Is dit principe ook toe te passen voor het delen van vracht- en bestelwagens? VIL onderzoekt het in het nieuwe project ‘Cambion’ in samenwerking met acht transportbedrijven.

De stilstand van transportmiddelen is een probleem waar veel bedrijven mee kampen. Uit een bevraging die VIL deed bij transporteurs en logistieke dienstverleners bleek dat bij 50 % van de respondenten transportmiddelen soms stilstaan buiten de piekperiodes, bij een kleine 20 % gebeurt dit zelfs vaak.

Fleet sharing

Bedrijven stemmen hun transportcapaciteit af op piekperiodes, maar deze piek- en dalmomenten kunnen sterk verschillen per bedrijf. Daarom zou fleet sharing een oplossing kunnen zijn. Met dit project wil VIL nagaan of het mogelijk is om bedrijfsvoertuigen te delen en daardoor kosten te reduceren, extra omzet te genereren door het verhuren van vrije capaciteit of extra opdrachten te kunnen uitvoeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit. Ruimere benutting van materieel en gedeelde kosten kunnen ook kortere afschrijvingsperiodes mogelijk maken en op die manier toegang bieden tot het nieuwste en meest duurzame (Euro-normen) materieel.

Ideaal samenwerkingsmodel

VIL zal de huidige situatie en de belemmerende factoren, zoals o.a. de vergunningsplicht en de aansprakelijkheid, in kaart brengen en er oplossingen voor zoeken. Er zal een ideaal samenwerkingsmodel opgesteld worden, met de bijhorende juridische vereisten. Dit model zal getest worden bij de projectdeelnemers. “VIL zal bovendien een simulatiemodel opstellen om matches tussen bedrijven bloot te leggen. Bijvoorbeeld grote winkels en depots die ’s nachts worden beleverd en distributiecentra waar overdag goederen worden opgehaald vormen een mogelijke match om voertuigen te delen”, aldus VIL projectleider, Eva Gezels.

Acht bedrijven zetten mee hun schouders onder dit project, waaronder transportbedrijf Transport Lux: “In de nieuwe maatschappij zal er meer en meer een sharing mentaliteit bestaan, waar autodelen deel van uitmaakt. Als bedrijven dienen wij eveneens meer samen te werken en uitwisselingen te doen van personeel / materieel onderling om kosten te besparen en meer efficiëntie te bereiken. Daarom: lets share to be more efficient”, aldus zaakvoerder Ernest Lux.

Deelnemers:

Deny Logistics, Eutraco, Exsan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Remitrans, Transport Lux, Transport Vanschoonbeek – Matterne en Vincent Logistics.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.