Luik Natie is een logistieke dienstverlener gespecialiseerd in geconditioneerde opslag van producten als diepvriesgroenten, aardappelproducten, vlees en vis. In de haven van Antwerpen bouwde ze een ultramodern vrieshuis met plaats voor opslag van 22.000 europallets. Om de beschikbare ruimte optimaal te gebruiken, kozen ze ervoor om het magazijn te automatiseren met hoge rekken van 16 meter hoog.
Luik Natie wilde een oplossing voor automatische identificatie en lokalisatie van de pallets mét hoogtemeting. Er werd gekozen voor de ATLAS Item Identification & Tracking oplossing van Aucxis RFID Solutions. Deze geeft een nauwkeurig en up-to-date overzicht van de interne logistieke bewegingen waarbij elke stap van ieder pallet gemonitord wordt.
De heftrucks halen de ladingen op aan één van de 12 laad- en losdocks van het nieuwe vrieshuis en lossen ze in de daarvoor voorziene zone. In dezeÂ
loszone worden deÂ
RFID-labels geprint en op de pallets geplakt, waarna ze op de loopband gewikkeld en gewogen worden. Aan deze rolbanen zijnÂ
vaste RFID-detectiepunten voorzien om de passerende RFID-labels te detecteren. De gelezen data wordt verbonden met een server waarop de middleware draait, die voor de verdere verwerking zorgt.
De reachtrucks pikken de pallets op van de loopband en rijden ermee naar de vriescellen. Dankzij de communicatie met het WMS dat de rekken aanstuurt, rijdt de reachtruck naar de gewenste locatie – waar de rekken dankzij de RFID-scan reeds open staan – gaat naar de gewenste hoogte, rijdt het rek in en leest de locatie wanneer hij de pallet in de rekken laat zakken. De chauffeur krijgt een bevestiging van het WMS op zijn panel-PC. Op het moment dat locatie, positie en hoogte matchen, wordt de pallet geplaatst en gaat de reachtruck weer naar beneden. Er wordt een bericht uitgestuurd naar het WMS, waarvan de chauffeur weer een boodschap op het scherm krijgt.
“Automatisering met RFID heeft als groot voordeel dat de juiste stelling reeds openstaat wanneer de reachtruck daar aankomt. Dit levert per dag een flinke tijdswinst op en vermijdt het afleggen van ‘lege meters’ met de reachtrucks.” Jakob Van Poucke, Commercieel Manager Luik Natie