Het Oost-Vlaamse transportbedrijf Xwift verwacht eind dit jaar de boekhouding af te sluiten met een omzet van 18,2 miljoen euro. Dat is een stijging van meer dan 12% tegenover 2018. Een mooi resultaat maar het kon beter. De groei van het bedrijf wordt, ondanks aantrekkelijke jobvoorwaarden, nog steeds beperkt door het tekort aan voldoende kwalitatieve chauffeurs. Nochtans is er aan interesse geen gebrek. In 1 jaar tijd verwerkte Xwift 2991 sollicitaties maar een groot deel van de chauffeurs die opstarten moeten ze binnen het half jaar alweer laten gaan om kwalitatieve redenen.
“Ik ben bereid ver te gaan voor betrouwbare en loyale chauffeurs. De marge zit zoals bij elk bedrijf in de optimale benuttingsgraad van de capaciteit en net daar laten we veel winst liggen. Ik zie die potentiële groei momenteel in rook opgaan en wil meer dan ooit investeren in personeel”, vertelt CEO Pieter Denys.
Vorig jaar kondigde Xwift een nieuw bonussysteem aan waarbij chauffeurs die twee jaar in dienst zijn kans maken op een bedrijfswagen. Dit jaar behalen 17 chauffeurs de bonus door een combinatie van voldoende werkuren, een goede ongevallenstatistiek én ecodrive score, de voorwaarden om in aanmerking te komen.
In december zullen er tijdens het kerstfeest alvast 11 bedrijfswagens worden geleverd. Volgend jaar kunnen 35 andere chauffeurs hun bonus verzilverd zien.
Sinds de opstart van het systeem tekent Xwift een significante daling in CO2-uitstoot en brandstofverbruik op van maar liefst 7%, een besparing die integraal terugvloeit naar de chauffeurs via kwartaalbonussen.
5000 euro aan de start
“We merken dat een bedrijfswagen aanlokkelijk is en een positief effect heeft op de retentie. Voor chauffeurs die net aan de slag gaan is een wachttijd van twee jaar lang en gingen we op zoek naar incentives om deze periode te overbruggen. Met de pas ingevoerde tekenpremie, tot 5000 euro, proberen we instroom van een kwalitatieve groep te genereren voor een langere termijn. Chauffeurs die een nieuwe collega aanbrengen kunnen rekenen op een premie tot 2500 euro. Voor wie nog geen chauffeur is en bij ons aan de slag wenst te gaan, betalen wij het rijbewijs C”, aldus Denys.
8 potentiële kandidaten per dag
Van de bijna 3.000 geïnteresseerden, werden er het afgelopen jaar 111 chauffeurs aangeworven. Xwift ziet echter bijna evenveel uitstroom binnen de eerste 6 maand van de tewerkstelling. “Dat zijn uiteraard geen goede cijfers. Ondanks een strenge selectie kunnen we onvoldoende kwalitatieve mensen vinden. We stellen vast dat veel mensen een verkeerd beeld en verwachtingspatroon hebben van de transportsector. Niet alles is op te lossen met een goed loon en bonussen. Onze sector kampt met een imagoprobleem waar dringend aan gesleuteld moet worden zodat chauffeurs terug fier zijn om trucker genoemd te worden”, vertelt de CEO van Xwift, Pieter Denys.
Xwift investeerde daarom enorm in extra personeel op de binnendienst. Er werden extra planners aangeworven die het werk van de chauffeurs moeten coördineren en de mankracht op de HR-dienst verdubbelde. Zes fulltime medewerkers moeten met een selectieve screening de instroom aan sollicitanten verwerken, de chauffeurs intensief begeleiden tijdens hun traject en ervoor zorgen dat de werkomstandigheden in optimale sfeer verlopen. Zorg dragen voor het personeel en een familiale aanpak is voor het transportbedrijf prioritair.
Jobdag op 5 oktober tussen 9 en 13u
Momenteel is Xwift op zoek naar 25 chauffeurs voor onmiddellijke indiensttreding. Op zaterdag 5 oktober organiseert het transportbedrijf een jobdag waarbij potentiële medewerkers met hun gezin kunnen kennismaken met het bedrijf. Kinderen kunnen een kijkje nemen in een truck en er zijn verschillende soorten randanimatie zoals een springkasteel voorzien. Potentiële collega’s kunnen intussen in een familiale sfeer kennismaken met het Xwift-team en een verkennend gesprek voeren.
Jobdag Xwift, 5 oktober, doorlopend tussen 9 en 13u. Steenweg Deinze 148, 9810 Nazareth. Inschrijven is niet nodig.
Alle vacatures zijn terug te vinden op: www.xwift.be/jobs