De socialistische vakbond voor het spoor, ACOD, pleit voor een eengemaakte spoorwegmaatschappij. Op dit moment zijn er drie entiteiten, maar voogdijminister Paul Magnette heeft het voornemen om de spoorwegen te hervormen naar een exploitant en een infrastructuurbeheerder, dus nog maar twee entiteiten. De holding boven die twee zal verdwijnen. Die hervorming zal in principe deze maand besproken worden binnen de regering. Maar ook dat is voor ACOD niet voldoende.
De vakbond geeft aan dat het splitsen van de exploitatie van de treinen (NMBS) en de exploitatie van de infrastructuur (Infrabel) geen goede zaak is. De splitsing heeft tot gevolg gehad dat er meer vertragingen zijn, een slechtere communicatie en niet het minste, een afschuiven van verantwoordelijkheden. Dat de NMBS holding verdwijnt in het plan van Magnette is alvast een goede zaak. Zaken gerelateerd aan de overheid zoals vergunningen aan nieuwe spoorwegbedrijven kunnen doorgeschoven worden naar de federale overheidsdienst Mobiliteit.
Bron: de Standaard