AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door die modal shift zo’n 20.00 vrachtwagens per jaar van de baan halen. Een nieuwe treinverbinding en bijhorende biertrein werd maandag geopend in aanwezigheid van minister-president Jan Jambon. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.
De bijkomende treinverbinding naar DP World haalt per trein 47 containers en zo 47 vrachtwagenritten van de weg. Opgeteld bij de 15.000 containers die AB InBev in 2019 al via een bestaande treinverbinding liet vervoeren naar Kaai 1742 MPET, brengt dit het totaal voor 2020 op 20.000 containers (dus vrachtwagenritten) minder op de Antwerpse ring. Dat betekent minder druk op het wegennet, 440.000 minder afgelegde kilometers op de baan en een besparing van 75% CO2.
75% Stella Artois via de Antwerpse haven voor export
“De export van Stella Artois blijft groeien en dat brengt ook een verantwoordelijkheid mee,” zegt Alexander Soenen, brouwerijdirecteur Stella Artois. “Vanuit België, the Home of Beer, willen we dat onze bieren wereldwijd bierliefhebbers bereiken, maar op een duurzame manier. Samen met Katoen Natie en andere partners maken we deze modale shift mogelijk.” Stella Artois wordt vandaag door bierliefhebbers in meer dan 100 landen gedronken. Sinds 2014 is het volume Stella Artois export verdubbeld met een jaarlijks groeipercentage van bijna 8%. 90% van de in België gebrouwen Stella Artois is bedoeld voor export, waarvan 75% bestemd is voor de US, maar ook voor Canada, Mexico en Zuid-Korea.
Rechtstreekse treinverbinding resultaat van sterk engagement
Het is uniek dat een containertrein wordt ingezet voor een rechtstreekse verbinding tussen een magazijn en een bepaalde kaai. Meestal gebeurt het vervoer met de nodige tussenstops in terminals of rangeerstations. “Op vraag van AB InBev, DP World (kaaibeheer) en wij zijn we beginnen kijken naar een specifiek traject naar kaai 1700. Die nieuwe treinverbinding zal alle bestaande vrachtvervoer op dat traject vervangen en zo 5000 vrachtwagens van de weg halen in 2020. Dit getuigt van een sterk duurzaam lange termijn engagement,” zegt Bob Van de Vondel van Katoen Natie.
“Met de toenemende congestie in en rond Antwerpen kijken steeds meer bedrijven naar het spoor om hun vracht uit de file krijgen. Met deze biertrein wint iedereen: onze klanten, het klimaat, maar ook de passagiers op de weg,” zegt CEO Geert Pauwels van Lineas, spoorwegoperator.
DP World is bovendien een terminal die volop inzet op duurzaamheid. De automatische kranen die de containers behandelen gebruiken veel minder energie en de gebruikte energie is lokaal geproduceerd door een biogasinstallatie en windmolen. Hierdoor kan de CO2 voetafdruk van elk pintje nog verder dalen.
Topbedrijven bundelen krachten
Volgens Vlaams minister-president Jan Jambon, die de treinverbinding inhuldigde is deze nieuwe spoorverbinding een voorbeeld van wat mogelijk is wanneer topbedrijven samen nadenken over duurzaam transport en efficiëntie. Jambon: “Het nu al dichtslibbende wegennet zal het groeiende goederenvervoer niet kunnen opvangen. We zullen dus – zoals AB InBev en Katoen Natie hier vandaag doen – nog meer gebruik moeten maken van het spoor en van onze onderbenutte waterwegen om onze goederen op een vlotte, veilige, milieuvriendelijke en bedrijfszekere manier ter plaatse te brengen.”
Bierboot en biertrein samen 1 miljoen minder afgelegde kilometers op de weg in 2019
Met deze initiatieven wil AB InBev als wereldspeler het voortouw nemen in groene logistiek. Eerder dit jaar verving de brouwer al 5.000 vrachtwagenritten door een bierboot tussen Jupille en de haven van Antwerpen. “Onze inspanningen voor 2019 opgeteld, brengt dit het totaal uitgespaarde kilometers voor bierboot en biertrein op meer dan 1 miljoen. In 2020 komt daar met de nieuwe biertrein nog eens 100.000 km bij,” zegt Pepijn Raes, Europees logistiek manager voor AB InBev. Daarnaast zet AB InBev ook in op een stijgend aantal CNG en LNG vrachtwagens voor korte stedelijke ritten. Ook de eco-combi’s die meer kunnen vervoeren per rit en een planning die leeg rijden beperkt, dragen bij aan een duurzamere footprint. AB InBev heeft als doelstelling om tegen 2025 25% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2017.