Aantal schuldbemiddelingen tussen transporteurs daalt

Het aantal schuldbemiddelingszaken tussen transporteurs onderling is in het tweede kwartaal van 2012 met tien procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van vrachtuitwisselingsplatform Teleroute. De daling betekent dat transporteurs er ondanks de haperende economie toch weer vaker in slagen om hun facturen tijdig betaald te krijgen.

Teleroute houdt het aantal schuldbemiddelingsacties maandelijks bij, net als het doet met de aantallen aangeboden en bekeken vrachten. In februari kende dit een piek. Govert Versluis, Market Manager North Europe van Teleroute, heeft er wel een verklaring voor dat juist deze maand een negatieve uitschieter kende: “Klanten kunnen onze bemiddelingsservice pas inschakelen nadat de factuur zestig dagen open staat. Dat ze Teleroute in februari inschakelden voor een schuldbemiddelingsactie houdt dus in dat in november en december vervoerde vrachten op dat moment nog niet waren betaald. We hebben ervoor kunnen zorgen dat negen van de tien openstaande bedragen alsnog zijn overgemaakt.” De statistieken zijn hoopgevend; 92 procent van de klachten met betrekking op klanten uit de Benelux zijn alsnog betaald. Bij klachten van klanten uit de Benelux over transporteurs uit de rest van Europa lag dit percentage met 84 procent iets lager.

De cijfers van Teleroute tonen niet alleen aan dat het tweede kwartaal op schuldbemiddelings-gebied iets positiever zijn, ook is zichtbaar dat Q2 drukker was dan Q1 waar het aankomt op vrachtuitwisseling. Worden de cijfers van 2012 afgezet tegen de resultaten in 2011, dan kan niet anders dan geconstateerd worden dat 2012 slecht begon, maar Q2 2012 een flink herstel laat zien. De voorspelling voor dit herstel werd eerder ook al door Panteia / NEA gedaan en wordt nu door de Teleroute-cijfers bevestigd.

De verwachting van Teleroute, dat er in juli een balanssituatie zou ontstaan tussen export en import, is uitgekomen. Versluis: “Normaal gesproken zitten de import vrachten ruim boven de export vrachten in de vrachtuitwisseling. Het is dus duidelijk zichtbaar dat de
vakantie voor de Benelux is gestart. Chauffeurs zijn op vakantie, wagens staan stil en het aanbieden van exportvrachten is in sommige gevallen een betere optie.”

Over Teleroute
Teleroute, een onderdeel van Wolters Kluwer, is een toonaangevende pan-Europese online vracht- en
voertuiguitwisseling die de operationele efficiëntie verhoogt, risico’s verkleint, en online oplossingen op
maat levert voor de transport- en logistiekbranche. Teleroute heeft zijn hoofdkwartier in het Brussel, België,
en vestigingen in 25 Europese landen. Het telt meer dan 250 werknemers. Voor meer informatie bezoekt u
www.teleroute.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.