De ‘Voorlopige Zuidelijke Havenring’ is een drukke, belangrijke route voor zowel de haven als de stad Gent. Dit is letterlijk de verbinding tussen de rechter- en de linkeroever van de haven en het Kanaal Gent-Terneuzen. Dagelijks rijden duizenden auto’s, vrachtwagens, treinen en fietsers langs dit stuk weg tussen de R4-Oost in Oostakker (ter hoogte van Euro-Silo), rond het Grootdok en de spoorweg, over Meulestedebrug, naar de R4-West in Wondelgem. Veel verkeer doorkruist noodgedwongen de havenwijk Muide-Meulestede via de New Orleansstraat.
Een studie onderzocht hoe deze huidige ringweg voor alle weggebruikers vlotter en veiliger kan worden ingericht. En hoe de verkeersimpact op de omliggende woonwijken kan ingeperkt worden en de bereikbaarheid van de bedrijven in de haven gewaarborgd.
Verlegging van New Orleansstraat naar Port Arthurlaan in de woonwijk Muide-Meulestede
De eerste ingreep is het verleggen van de rijweg van de New Orleansstraat naar de havenweg Port Arthurlaan. Deze ligt dichter bij de bedrijven en het aanpalende Grootdok. Deze weg sluit dan aan op de Meulestedebrug die tegen 2025 zal vernieuwd zijn. Zo gaat het (vracht)verkeer niet langer door de woonwijk en kan fietsen in een totaal heraangelegde nieuwe zone die de leefbaarheid verhoogt. De bedrijven zullen via een nieuwe ventweg bereikbaar zijn.
Nieuwe fietsbrug en aansluiting op fietssnelwegen
Een andere ingreep is veiliger fietsverkeer. Een nieuwe fietsbrug over het spoor en de weg moet dit mogelijk maken. Ook aansluitingen op fietssnelwegen worden voorzien.
Knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan
Het knooppunt Vliegtuiglaan (rond het Grootdok) en de Afrikalaan (richting het centrum van Gent) moet vier zaken verzoenen: de voorlopige zuidelijke havenring, een fietssnelweg, het ontvlechten van het spoorverkeer en het wegverkeer en een goede doorstroming van het verkeer. Hiervoor dient nog meer onderzoek uitgevoerd te worden.
Informatiesessies voor bewoners en bedrijven
Omwonenden en bedrijven worden in het voorjaar van 2022 verder geïnformeerd over de verschillende ingrepen.
Eén visie
In dit deel van het havengebied komen wonen, werken, havenactiviteiten, (vracht)verkeer, fietsen, en spoor samen. Vijf instanties willen samen de ingrepen uitvoeren of verder onderzoeken. Dit gebeurt onder de vleugels van het ‘Project Gentse Kanaalzone’ met de volgende partners: de Provincie Oost-Vlaanderen, het Agentschap Wegen en Verkeer (Vlaamse overheid), de Stad Gent en North Sea Port en met de medewerking van spoorbeheerder Infrabel.