Renault Trucks rust zijn T-, T High-, C- en K-gamma’s uit met de nieuwe DE11- en DE13-motoren. In combinatie met de integratie van geavanceerde technologieën zoals de Turbo Compound en gerichte diensten, verlagen deze krachtbronnen het verbruik met maar liefst 10 procent.
Om de verbranding te optimaliseren, werden de DE11 en DE13 uitgerust met de gepatenteerde Wave Piston-technologie (golfzuigers). Door de vlammen naar de binnenzijde van de verbrandingskom te leiden, verbetert deze oplossing het gebruik van de beschikbare zuurstof, met een betere verbranding als resultaat. De motoren worden uitgerust met nieuwe en nauwkeurigere injectoren, die zijn aangepast aan dit nieuwe verbrandingsprincipe.
Voor een beter rendement heeft Renault Trucks ook de wrijvingsverliezen gereduceerd: de drijfstangen, zuigers en krukas werden herwerkt en het beheer van de cartergassen werd geoptimaliseerd. Ook doen de motoren een beroep op een nieuwe, uiterst performante turbocompressor met kogellager voor een verbeterde responstijd, een oliepomp met variabel debiet en olie met lage viscositeit. Tot slot koos Renault Trucks voor een geoptimaliseerd nabehandelingssysteem en een nieuwe motorsturing.
Turbo Compound Technologie
Voor optimale prestaties kunnen de Renault Trucks T, T High en C als optie worden uitgerust met de DE13 TC-motor met Turbo Compound-technologie, die een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert zonder in te boeten aan wendbaarheid of commerciële snelheid.
Een bijkomende turbine, die na de turbocompressor wordt geplaatst, zet de resterende energie uit de uitlaatgassen om in mechanische energie en geeft deze door aan de krukas als extra motorkoppel.
De Turbo Compound maakt het dus mogelijk om een hoger koppelniveau te bereiken bij lagere toerentallen. Zo kan op de snelweg, op hellingen en bij gebruik van de snelheidsregelaar een constante snelheid worden aangehouden, zonder dat men hoeft terug te schakelen.